شناسهٔ خبر: 153115 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری کشور مطرح کرد؛

عبور بارهای معدنی دلیل عمده فرسودگی زودرس جاده‌های استان کرمان

عبور بارهای معدنی دليل عمده فرسودگی زودرس جاده‌های استان کرمان معاون سازمان راهداری کشور عبور بارهای معدنی را دلیل عمده فرسودگی زودرس جاده‌های استان کرمان دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمان)، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و روز راهداری در کرمان گفت: عبور بارهای معدنی از سطح جاده‌های استان کرمان باعث اضمحلال زودرس شبکه راه‌ها می‌شود و قانون بودجه در سه سال اخیر مصوب کرده که اعتباراتی از سوی معادن برای نگهداری و بهسازی راه‌هایی که از حمل‌ونقل بارهای معدنی آسیب می‌بینند اختصاص یابد.

مقبلی افزود: از استاندار محترم خواهش می‌کنیم پیگیری کنند تا این اعتبارات به‌موقع به راهداری استان پرداخت شود تا بتوانیم مشکلات راه‌های استان را حل کرده و ایمنی که مورد انتظار است، تأمین شود. مقبلی خاطرنشان کرد: حمل و نقل نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و به‌تعبیری حمل و نقل، موتور محرکه اقتصاد کشور تلقی می‌شود، هیچ فعالیتی در حوزه صنعت و سایر فعالیت‌های اقتصادی بدون حضور حمل‌ونقل امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه‌داد: در استان کرمان که هم بهشت معادن و هم پایه اشتغال آن کشاورزی است به وضوح نقش حمل‌ونقل چه در تولید و چه توزیع قابل مشاهده و انکارناپذیر است.

مقبلی با اشاره به اقتصاد کشاورزی و صنعتی استان کرمان و انکارناپذیر بودن تأثیر حمل و نقل در تولید ناخالص و اقتصاد کشور، تصریح‌کرد: حمل و نقل سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص کشور دارد. بین ۹۰ تا ۹۴ درصد حمل و نقل مسافر و بار بر دوش حمل و نقل جاده‌ای است. وی افزود: بانک مرکزی فعالیت‌های اقتصادی کشور را به چهار گروه از جمله کشاورزی، صنعت و معدن، حمل‌ونقل تقسیم و سهم هر یک را در ارزش تولید ناخالص کشور تعیین کرده است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه هیچ‌یک از فعالیت‌های صنایع تولیدی و کشاورزی و خدماتی بدون حضور حمل‌ونقل امکان‌پذیر نیست، گفت: حمل‌ونقل دو مولفه دارد که یکی زیرساخت و دیگری ناوگان است.

مقبلی افزود: در حوزه زیرساخت ۲۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه در کشور داریم که نقش بسیار مهمی در حوزه خدمات‌رسانی حمل‌ونقل ایفا می‌کنند. شبکه راه‌ها به‌عنوان یک سرمایه ملی مطرح هستند و حدود ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی آن است.

وی گفت: از دو سال قبل با نگاه ویژه‌ای برای جبران این عقب‌افتادگی اعتبارات بسیار خوبی به استان اختصاص پیدا کرد و با اقدامات خوبی که انجام شد، پروژه‌های بسیار خوبی اجرا و اکنون ضریب برخورداری از راه‌های استان تقریباً نزدیک به ۷۷ رسیده است در حالی که در سال ۹۹ کمتر از ۷۰ درصد بود. همچنان اما در این زمینه استان کرمان از استاندارد کشوری عقب است.

مقبلی ادامه‌داد: یکی از مباحث مهم در حوزه شبکه راه‌های استان، وضعیت راه‌های ارتباطی موجود است که به‌دلیل کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته که همچنان هم ادامه دارد نگهداری آن با سختی مواجه است و بسیاری مسیرها وضعیت مناسبی شاید نداشته‌باشد چرا که بارهای خارج از سرویس از جاده‌های استان عبور می‌کند و باعث می‌شود سطح رویه آسفالت ما خیلی زودتر اضمحلال پیدا کند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اضافه‌کرد: یکی از اقداماتی که می‌تواند از اضمحلال زودرس راه‌ها پیشگیری کند حضور پلیس و کنترل بارهای معادن است تا در حد بار استاندارد باشد و از فرسودگی راه‌های موجود استان جلوگیری شود.

وی بیان کرد: عبور بارهای معدنی از سطح جاده‌های استان کرمان باعث اضمحلال زودرس شبکه راه‌ها می‌شود، قانون بودجه در سه سال اخیر مصوب کرده که اعتباراتی از سوی معادن برای نگهداری و بهسازی راه‌هایی که از حمل‌ونقل بارهای معدنی آسیب می‌بینند اختصاص یابد.

مقبلی گفت: از استاندار محترم خواهش می‌کنیم پیگیری کنند تا این اعتبارات به‌موقع به راهداری استان پرداخت شود تا بتوانیم مشکلات راه‌های استان را حل کرده و ایمنی که مورد انتظار است تأمین شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور به‌عنوان بحران به‌حساب می‌آید موضوع تصادفات جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری است، افزود: بنا به بررسی کارشناسی در این خصوص، تأکید بر این است که در کنار اقدامات فیزیکی باید پیوست فرهنگی هم داشته‌باشیم.

مقبلی ادامه‌داد: «از استاندار محترم خواهش می‌کنم آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیکی را به‌طور جدی در استان پیگیری کنند.

وی بیان کرد: در سال ۸۷، ۸۸ بود که عدد تلفات جاده‌ای به حدود ۱۶ هزار نفر در سال رسیده‌بود. از آن سال تاکنون اقدامات زیادی در حوزه راه‌ها هم در زمینه توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و نگهداری و ایمن‌سازی راههای مواصلاتی انجام شده و اصلاح نقاط پرحادثه را نیز داشتیم اما اکنون آمار تلفات جاده‌ای به ۲۰ هزار نفر در سال رسیده است. سؤال این است که چرا با وجود این اقدمات افزایش تلفات جاده‌ای داشتیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به نقش ناوگان بار و مسافر در کشور نیز گفت: حدود ۴۲۰ هزار دستگاه ناوگان باری و حدود ۷۲ هزار ناوگان مسافری در کشور داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای خدمات‌رسانی در عرصه بار و مسافر است.

مقبلی با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان مسافر با کمبودهایی مواجهیم و در تلاش هستیم تا با تسهیلاتی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهیم بتوانیم برای نوسازی ناوگان مسافربری هم اقداماتی انجام دهیم، یادآور شد: از دو سال گذشته حدود ۲۶ هزار وسیله نقلیه به ناوگان باری کشور اضافه شده چرا که یکی از مشکلات در این زمینه فرسودگی ناوگان باری بود که با افزودن ناوگان جدید بخشی از مشکل حل شده‌است.