شناسهٔ خبر: 153183 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جلسه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برگزار شد

مشاور املاک 2 چهارمین جلسه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در راستای تامین آرامش بازار مسکن در محل اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، چهارمین جلسه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان زنجان در محل سالن جلسات راه و شهرسازی استان زنجان برگزار شد.

در این جلسه حسین محمدی، با بیان اینکه برگزاری جلسه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات از حساسیت زیادی برخوردار است، گفت: باید به‌صورت مرتب این جلسه تشکیل شود. 

وی با بیان اینکه در بحث تورم اجاره بهای مسکن در زنجان نگرانی داریم، ابراز کرد: طی هشت ماه سال جاری اجاره‌بها در شهر زنجان بیش از ۳۹ درصد افزایش داشته که این رقم بسیار بالا بوده و نگران کننده است. 

معاون امور اقتصادی استانداری زنجان، با بیان اینکه آمار و داده دقیق و درستی از تعداد مشاورین املاک در زنجان وجود ندارد، ادامه‌داد: آمار ارائه شده توسط اتحادیه مشاورین املاک با آماری که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه شد همخوانی ندارد و باید مشاورین املاک مجاز و غیر مجاز مشخص شود. 

محمدی بر لزوم احصای مشاورین املاک دارای مجوز و بدون مجوز توسط اتحادیه مربوطه تأکید کرد و بیان داشت: این صنف جذابیت خاصی دارد و به مهارت و هنر خاصی نیاز ندارد و متقاضی برای این صنف زیاد است بنابراین باید ضوابط و مهارت لازم در این حوزه بیشتر مورد تأکید قرار گیرد و آموزش‌های سخت گیرانه در مدل‌های مختلف همراه با برگزاری آزمون برای متقاضیان مشاورین املاک برگزار شود. 

وی، با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به صدور مجوز و پالایش مشاورین املاک با اتحادیه این صنف همکاری کند، گفت: متأسفانه دیتای درست و دقیقی در این حوزه وجود ندارد و برای پالایش مشاورین املاک راهکار و زمان تعیین و مشخص شود.

معاون امور اقتصادی استانداری زنجان، با تأکید بر اینکه بر فعالیت غیر مجاز مشاورین املاک در زنجان تدبیری اندیشیده شود، افزود: مجوز فعالیت باید در معرض دید مردم باشد و تعداد واحدهای فاقد مجوز به صفر برسد چرا که باعث می‌شود از التهاب بازار مسکن کاسته شود. 

محمدی با تأکید بر اینکه ساماندهی اجاره‌بها مسکن مستلزم وجود کد رهگیری است، افزود: باید این مهم به‌جد مورد تأکید قرار گیرد. 

وی، بر لزوم حضور رسانه‌ها در این جلسه تأکید کرد و بیان داشت: هر اقدامی که در خصوص اجاره‌بها و قیمت گذاری در بخش مسکن انجام‌می‌شود باید بازتاب رسانه‌ای  داشته‌باشد.

معاون امور اقتصادی استانداری زنجان، تأکید کرد: با کار رسانه‌ای نگرانی‌ها و التهاب‌ها در بازار مسکن و اجاره‌بها در استان کاهش می‌یابد. 

محمدی بر لزوم شناسایی خانه‌های خالی تأکید کرد و گفت: جلسه‌ای با مدیریت راه و شهرسازی استان، شهرداری و دستگاه های خدمات رسان برگزار شود و ظرف ۱۵ روز در سامانه ستاد مرکزی بارگذاری شود چرا که باعث کاهش نگرانی و التهاب بازار مسکن در استان می‌شود. 

وی بر لزوم ساماندهی سایت دیوار و سامانه‌های مجازی که در بخش مسکن فعالیت می‌کنند اشاره کرد و افزود: با دستور مقام قضائی به متولیان سامانه دیوار قیمت کارشناسی داده شود.