داریوش اسدزاده در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(لرستان) در خصوص آخرین وضعیت پروژه تونل اسپژ، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تونل تیرماه ۹۴ از محل اعتبارات استانی شروع شد، اظهار کرد: اما با توجه به کمبود شدید اعتبار و در نهایت با وجود پیشروی ۴۶۵ متر از حفاری تونل، پس از گذشت یک سال از شروع عملیات اجرایی پروژه دی ماه ۹۵ تعطیل شد.
وی گفت: پس از پیگیریهای فراوان اداره کل راه و شهرسازی و نماینده شهرستان سلسله و در نهایت با کش و قوس فراوان بعد از ۵ سال تعطیلی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پروژه دارای ردیف اعتبار ملی و به چهار خطههای منتهی به مرکز استان ملحق شد.
به گفته سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان در سفر رئیس جمهور و مصوب شدن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تخصیص آن برای ادامه عملیات، پس از توافق مجدد با پیمانکار قبلی «جهاد نصر لرستان» عملیات اجرایی از سر گرفته شد.
اسدزاده با بیان اینکه تعطیلی چند ساله پروژه و وجود آبهای زیر زمینی در محل حفاری باعث شده که که تونل تا سقف پر از آب شود، گفت: ابتدا ضمن تخلیه آب تونل توسط پیمانکار، مجددا مشاور پروژه نسبت به بررسی و تحلیل مجدد وضعیت پایداری و ریزش دیوارهها و سقف تونل اقدام و تمهیدات لازم اندیشیده و عملیات تحکیمات لازم «مش بندی و شاتکریت» انجام شد.
وی بیان کرد: در قسمت ورودی پروژه تاکنون ۷۳۰ متر حفاری هدینگ تونل و ۲۵۰ متر حفاری بنچ انجام شده است، همچنین برای افزایش سرعت پروژه به طور همزمان در قسمت خروجی تونل عملیات حفاری آن نیز درحال انجام است.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان، گفت: با توجه به جنس نامناسب زمین در قسمت خروجی که کاملا واریزهای است، عملیات حفاری تنها با قاب گذاری میسر است و تا کنون ۱۸۰ متر طول حفاری و تحکیمات اولیه آن انجام شده است.
به گفته اسدزاده پس از اتمام حفاری تونل تحکیمات اصلی تونل «لاینینگ» انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی پروژه اظهار کرد: برآورد به روز انجام تونل با فهرست بهای راه و باند سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است، اما با قراردادی که با پیمانکار منعقد شده است با ۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل میشود.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: در صورت تامین ریالی، تکمیل این پروژه تا بهرهبرداری کامل دو سال زمان میبرد.
اسدزاده با اشاره به اینکه تونل اسپژ طول ۱۹۷۰ متر، با حذف گردنه پرسک، شهرستان سلسله را به بیرانشهر و از آنجا به بروجرد متصل میکند که ضمن افزایش ایمنی محور باعث کاهش حدود ۶۰ کیلومتر مسافت بین شهری الشتر به بروجرد میشود.