شناسهٔ خبر: 153306 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حمل سالیانه ۱۰میلیون تن کالای معدنی و مصالح ساختمانی در استان قزوین

نشست هم اندیشی با پلیس راه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: سالیانه ۱۰میلیون تن کالای معدنی و مصالح ساختمانی در استان قزوین جابجا میشود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(راهداری قزوین)، جواد حق‌لطفی در نشست هم اندیشی با پلیس راه که همزمان با هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری برگزار شد، ارزش سرمایه‌ای راه های استان قزوین را حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد وگفت:سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید برای نگهداری راه‌ها هزینه شود در حالی که در حال حاضر این عدد در حد ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد:علاوه بر عمر طولانی آسفالت راه ها و حجم تردد بالای خودروها، عبور بارهای غیرمجاز یکی از عوامل اصلی تخریب رویه راه ها و بروز خسارت مالی به این سرمایه عظیم ملی است.

حق‌لطفی با اشاره به حمل سالانه ۱۱ میلیون تن بار تجاری و ۱۰ میلیون تن کالای معدنی و مصالح ساختمانی از ۲۶۰ معدن فعال در استان ادامه داد:یکی از موضوعات مهم در این حوزه، عبور بدون بارنامه خودروهای معادن در جاده‌ها است تا جایی که در حال حاضر تنها ۳۰ درصد بارهای معدنی با بارنامه حمل می شوند.

وی با بیان اینکه ۳۱ درصد از راه های این استان بر اثر عبور بارهای بیش از حد استاندارد و تردد خودروهای معادن نیاز به بهسازی دارند گفت:بر اساس قانون بودجه امسال ۲۵ درصد از وصولی حقوق دولتی معادن باید برای بهسازی جاده ها تخصیص یابد.
به گفته حق‌لطفی از سوی دیگر نیز هر استانی که موفق به اخذ ۱۰۰ درصدی بارنامه شود اعتبارات متمم نگهداری و بهسازی راه ها به همان استان تخصیص خواهد یافت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با قدردانی از همکاری پلیس راه در نظارت و کنترل حمل بار در جاده ها، خواستار افزایش و تقویت این همکاری‌ها برای نظارت بر حمل و جابه جایی کالا و اسناد حمل و شناسایی خودروهای بدون بارنامه در راه ها در جهت جلوگیری از تخریب رویه راه ها و جبران خسارتهای وارد آمده به آن شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه جابه جایی بار بدون بارنامه، آسیب های زیادی به استان وارد می کند اظهار داشت: جابه جایی غیرمجاز بار سبب می شود تا اطلاع درستی از میزان بار تولید و حمل شده در دست نباشد.
حق لطفی در ادامه بر آمادگی هرچه بیشتر تیم‌های راهداری در هنگام بارش برف تاکید کرد و گفت:در زمان بارش برف و کولاک باید با سناریوی درست و تصمیم به موقع و آمادگی کامل تلاش کنیم تا راه های اصلی استان حتی برای لحظه‌ای مسدود نشوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود:در زمان بارش برف اولویت برفروبی و نمک پاشی ابتدا با راه های شریانی و اصلی و سپس فرعی و روستایی است و این موضوع به استانداری و فرمانداری ها نیز اعلام شده تا پیش از بازگشایی راه های شریانی و اصلی نمی‌توان اقدامی برای بازگشایی راه های روستایی کرد و در زمان بارش نیز رانندگان برای تردد در راه های روستایی حتما باید زنجیر چرخ داشته باشند.

حق‌لطفی از رانندگان خواست هنگام تغییر شرایط آب و هوایی و بارش برف ضمن استعلام وضعیت جوی راه ها از سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها در صورت سفرهای ضروری با رعایت فاصله طولی از خودروها و سرعت مطمئنه رانندگی کنند.