شناسهٔ خبر: 153323 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

اراضی دولتی فاقد ساخت و ساز برای نهضت ملی مسکن بازگردانده می‌شود

شاکرمی لرستان 2 مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: اراضی واگذار شده به نهادهای دولتی در صورت عدم ساخت و ساز، در راستای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن بازگردانده می‌شود.

بهزاد شاکرمی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان) با اشاره به کمبود زمین جهت پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: دستگاه‌های اجرایی که طی سه ماه اراضی واگذار شده را زیر بار ساخت مسکن نبرند، باید این اراضی را در قالب ماده ۱۲ به اداره کل راه و شهرسازی استان برگردانند.

وی بیان کرد: ۱۱۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سه‌هزار و ۲۰۰ هکتار در بلندمدت و ۴۸ هزار واحد در مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتاری کوتاه مدت برای استان تعریف شده که این تعداد علاوه بر ۱۰ هزار واحد جوانی جمعیت است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن با کمبود شدید زمین مواجه هستیم، گفت: ۳۱۰ هکتار زمین برای ۱۴ هزار و ۸۰۰ واحد در حال ساخت است، همچنین ۸۲۸ هکتار در شورای برنامه‌ریزی و کارگروه زیربنایی مصوب شده‌است.

شاکرمی بیان کرد: مکاتبات و رایزنی‌هایی با منابع طبیعی و مالکان برای تأمین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن صورت گرفته است، اما چندان موفقیت‌آمیز نبود.

پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در لرستان محدودیت ندارد

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات نوسازی واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده پرداخت می‌شود که برای پرونده‌های سال جاری محدودیتی وجود ندارد.

شاکرمی اظهار داشت: راه و شهرسازی در راستای اجرای نهضت ملی مسکن موظف به بازسازی و بهسازی ۲ هزار و ۵۱ هکتار بافت فرسوده در لرستان است که باید در این راستا ۱۶ هزار و ۵۵۴ واحد طی چهار سال ساماندهی شود.

وی با اشاره به تخصیص سه مشوق در این خصوص یادآور شد: در حوزه شهرسازی و شهرداری خدماتی مثل تخفیف هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی و خدمات نظام‌مهندسی، مشوق‌هایی برای متقاضیان در نظر گرفته شده و افزایش تراکم از یک و ۲ طبقه بسته به نوع بافت و کوچه لحاظ می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه‌ داد: در خصوص بسته‌های مالی نیز تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی پرداخت می‌شود که یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال آن هیچ‌گونه سود بانکی ندارد و مابقی نیز در قالب وام نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود که در حال حاضر محدودیتی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.

شاکرمی تصریح‌کرد: این مشوق‌ها از جمله پرداخت تسهیلات بدون سود، برای امسال است و برنامه سال آینده هنوز مشخص نشده، بنابراین انتظار می‌رود مردم برای استفاده از این فرصت اقدام کنند.

وی همچنین اضافه‌کرد: شهرداران استان نیز می‌توانند مشوق و بسته‌های تشویقی خاص هر شهر را پیشنهاد دهند تا پس از طرح و تصویب در کمیسیون ماده ۵ و ستاد بازآفرینی شهری، اعمال شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تأکید کرد: همچنین از شهرداران تقاضا می‌شود پروانه‌های صادره در بافت فرسوده را در سامانه شرکت بازآفرینی ایران بارگذاری کنند، چراکه این عملکرد توسط وزارت کشور بررسی و در ارزیابی شهرداران اعمال می‌شود.

وی اضافه‌کرد: تنها بانک مسکن در مسکن حمایتی و بازآفرینی شهری نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت اقدام کرده و تعداد ۴۷۲ واحد نیز از پروژه‌های بنیاد مسکن به بانک ملی معرفی شده‌است، همچنین در بخش خود مالک شهری بانک‌های مسکن، ملت، ملی و صادرات عملکرد داشته‌اند.