شناسهٔ خبر: 153331 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزییات اجرایی احیای خلیج گرگان

خلیج گرگان احیا و مخاطرات ناشی از ریزگردها رفع شد

خلیج گرگان با تلاش های سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی و رییس‌جمهوری، خلیج گرگان که در حال نابودی و تبدیل شدن به شوره زار را داشت با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیاردتومانی احیا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۳۰ آذرماه در سفر رییس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پروژه لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن در خلیج گرگان به بهره برداری رسید.

اهمیت این پروژه از نظر زیست محیطی، رونق اقتصادی و امکان حیات دوباره در این خط بسیار حائز اهمیت است. احیای خلیج گرگان و اثرات مهم آن در سال های آینده بر همگان عیان خواهد شد و در این مهم دولت و مشخصا سازمان بنادر و دریانوردی در فعالیتی شبانه روزی زندگی را به خلیج گرگان که می توانست در سال های آینده با عدم رسیدگی تبدیل به شوره زار شود و ریزگردها نفس مردم را به شماره درآورد ، بازگرداند.

خلیج گرگان که از طریق سه کانال آشواده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بود در طی سال های ۱۳۷۲ تا زمان دستور لایروبی توسط رییس دولت سیزدهم از تراز منفی ۲۵.۵ به تراز منفی ۲۷.۵ کاهش یافت و همین موضوع سبب خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شد.به سبب اهمیت موضوع و بر اساس سومین و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور احیای خلیج گرگان در طرح جامع مصوب ۵ ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳  در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

با دستور رییس دولت سیزدهم در سفری که اسفند ۱۴۰۰ به گلستان انجام شد سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت یافت تا عملیات اجرای لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به خلیج گرگان را انجام بدهد.

بخشی از مهمترین اهداف اجرای پروژه لایروبی خلیج مهم گرگان شامل تسهیل تبادل آب بین  دریای خزر و خلیج گرگان، فراهم شدن امکان تردد انواع شناورها در این مسیر برای فعالیت های گردشگری دریایی، کسب و کارهای امور شیلاتی و اقدامات امنیتی، جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد ریزدگردها، جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و ممانعت از ایجاد شوره زار، احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی برای معیشت مردم و جلوگیری از بیکاری است.

به گفته دست اندرکاران این امر طول کانال آشوراده و مسیرهای الحاقی به این پروژه ۱۱ کیلومتر،عرض کانال در پایین دست ۷۰ و در بالادست در سمت دریا ۴۴۰ متر و عمق کانال ۱.۵ متر است.

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، کل حجم لایروبی شامل مسیرهای تردد بین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی بین مسیر آشوراده و اسکله رستوران یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب است، تراورس کوبی دو طرف کانال، کاشت گیاه بومی سالیکورنیا در محل دایک های ایجادی به مساحت ۱۵۰ هکتار برای جلوگیری از ریزگردها بخشی از مشخصات این پروژه است که از ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و امروز ۳۰ آذرماه در سفر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

گفته می شود برای اتمام این پروژه ۵۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شد.  

بررسی‌ها و کارشناسی های انجام شده حاکی از آن است که نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی بین خلیج و دریای خزر و تسهیل تبادل آب، امکان تردد ایمن شناورهای سبک، کاهش شوری آب از ۴۵ در هزار به ۲۰ درهزار، رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگردها ، افزایش عمق کانال آشوراده به ۱.۵ متر و تردد امین و سهل شناورهاست.

همچنین، جلب رضایتمندی مردم و آغاز فعالیت‌های دریایی، از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است.