شناسهٔ خبر: 153364 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ترانزیت از مرز آبی جنوب سیستان و بلوچستان ۲۸۵ درصد رشد داشت

شهرام مبارکی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۲ هزار و ۳۱۴ تن کالا امسال از مرزی آبی چابهار در جنوب این استان به خارج کشور ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با سه هزار و ۲۰۰ تن رشد ۲۸۵ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ایرانشهر، شهرام مبارکی با تبریک هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری افزود: مرز آبی چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس، دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه راهبردی برای توسعه ترانزیت و تجارت بین المللی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: بندر چابهار در محل تلاقی دو کریدور ترانزیتی جهانی شمال - جنوب و شرق - غرب قرار گرفته است که این امر از مهمترین مزیت‌های محور شرق کشور بشمار می‌رود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان از رشد ۶۷ درصدی تردد در پایانه های مرزی جنوب این استان خبر داد و افزود: با اجرای طرح های توسعه ای در پایانه های ریمدان و پیشین امسال بیش از ۱۴۵ هزار و ۴۰۳ مسافر در این پایانه های مرزی جنوب این استان تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۷ درصدی را نشان می دهد.

مبارکی استقرار و عملیاتی کردن سامانه های جامع حمل و نقل بین المللی و پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی، برنامه ریزی و مشارکت جهت تخصیص سوخت به نادگان خارجی از طریق کارت های هوشمند سوخت و پیگیری وضعیت پایانه های مرزی جهت تامین زیر ساخت ها و رفع مشکلات را از مهمترین اقدامات این اداره کل به منظور توسعه روابط این استان با کشورهای پاکستان عنوان کرد.

وی با اشاره به حمل کالا در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همچنین امسال سه میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۷۹ تن کالا در قالب ۲۱۰ هزار و ۸۵۵ سفر باری توسط ۸۱ شرکت حمل و نقل جنوب استان جابجا شد که در تعداد سفر بیش از ۱۸ درصد و در تناژ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه‌بر تحت تأثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود، گفت: هم اینک ۸۱ شرکت حمل و نقل کالا و نفتی در جنوب استان دارای مجوز فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: امروزه حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

مبارکی همچنین از رشد ۲۵ درصدی جابجایی مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: امسال یک میلیون و ۸۷۲ هزار و ۴۳۴ مسافر توسط ۲۶۸ هزار و ۵۱ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در جنوب استان جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۴ درصدی در سفر و ۲۵ درصدی مسافر را نشان می دهد.