شناسهٔ خبر: 153372 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج گرگان اضافه شد

ببینید| سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گلستان (1) مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه با آبگیری خلیج گرگان سطح آب خلیج ۴۰ سانتی متر افزایش پیدا کرد و پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج اضافه شد گفت: نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی به دریای خزر، امکان تردد شناورها، کاهش شوری آب و رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگردها است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج گرگان اضافه شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه با آبگیری خلیج گرگان سطح آب خلیج ۴۰ سانتی متر افزایش پیدا کرد و پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج اضافه شد گفت: نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی به دریای خزر، امکان تردد  شناورها، کاهش شوری آب و  رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگردها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی در این مراسم گفت: اهمیت این پروژه از نظر زیست محیطی، رونق اقتصادی و امکان حیات دوباره در این خط بسیار حائز اهمیت است. احیای خلیج گرگان و اثرات مهم آن در سال های آینده بر همگان عیان خواهد شد و در این مهم دولت و مشخصا سازمان بنادر و دریانوردی در فعالیتی شبانه روزی زندگی را به خلیج گرگان که می توانست در سال های آینده با عدم رسیدگی تبدیل به شوره زار شود و ریزگردها نفس مردم را به شماره درآورد ، بازگرداند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، خلیج گرگان که از طریق سه کانال آشواده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بود در طی سال های ۱۳۷۲ تا زمان دستور لایروبی توسط رییس دولت سیزدهم از تراز منفی ۲۵.۵ به تراز منفی ۲۷.۵ کاهش یافت و همین موضوع سبب خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شد و به سبب اهمیت موضوع و بر اساس سومین و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور احیای خلیج گرگان در طرح جامع مصوب ۵ ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳  در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.
صفایی گفت: با دستور رییس دولت سیزدهم در سفری که اسفند ۱۴۰۰ به گلستان انجام شد سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت یافت تا عملیات اجرای لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به خلیج گرگان را انجام بدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بخشی از مهمترین اهداف اجرای پروژه لایروبی خلیج مهم گرگان شامل تسهیل تبادل آب بین  دریای خزر و خلیج گرگان، فراهم شدن امکان تردد انواع شناورها در این مسیر برای فعالیت های گردشگری دریایی، کسب و کارهای امور شیلاتی و اقدامات امنیتی، جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد ریزدگردها، جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و ممانعت از ایجاد شوره زار، احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی برای معیشت مردم و جلوگیری از بیکاری است.
صفایی اظهار داشت: با آبگیری خلیج گرگان سطح آب خلیج ۴۰ سانتی متر افزایش پیدا کرد و پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج اضافه شد که این مساحت خطرات جدی ناشی از تولید و پراکنده شدن ریزگردها و شورزارها را مرتفع خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه طول کانال آشوراده و مسیرهای الحاقی به این پروژه ۱۱ کیلومتر،عرض کانال در پایین دست ۷۰ و در بالادست در سمت دریا ۴۴۰ متر و عمق کانال ۱.۵ متر است، اظهار داشت: کل حجم لایروبی شامل مسیرهای تردد بین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی بین مسیر آشوراده و اسکله رستوران یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب است، تراورس کوبی دو طرف کانال، کاشت گیاه بومی سالیکورنیا در محل دایک های ایجادی به مساحت ۱۵۰ هکتار برای جلوگیری از ریزگردها بخشی از مشخصات این پروژه است که از ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و امروز ۳۰ آذرماه در سفر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
صفایی با تاکید بر اینکه جلب رضایتمندی مردم و آغاز فعالیت‌های دریایی، از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است، خاطر نشان کرد: بررسی‌ها و کارشناسی های انجام شده حاکی از آن است که نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی بین خلیج و دریای خزر و تسهیل تبادل آب، امکان تردد ایمن شناورهای سبک، کاهش شوری آب از ۴۵ در هزار به ۲۰ درهزار، رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگردها ، افزایش عمق کانال آشوراده به ۱.۵ متر و تردد امین و سهل شناورهاست.
پنجشنبه ۳۰ آذرماه در سفر رییس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، پروژه احیای خلیج گرگان ولایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن به بهره برداری رسید.
با تلاش های سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت‌های رییس‌جمهور و وزارت راه و شهرسازی ، خلیج گرگان که در حال نابودی و تبدیل شدن به شوره زار را داشت با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیاردتومانی احیا شد.