شناسهٔ خبر: 153380 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با سیمای گلستان:

نوسازی بناهای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی گلستان از سرعت لازم برخوردار است

آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مجموعه بازآفرینی شهری ترکیبی از برنامه‌های متنوعی از نوسازی مساکن فرسوده، ناپایدار و لرزان و همچنین ساماندهی و توانمندسازی محلات سکونتگا‎ه‌های غیررسمی و مرمت و مقاوم‌سازی مساکن در محدوده‌های بافت‌های تاریخی در دستور شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران‌، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه شهرداری‌ها شرکای راهبردی در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شوند، بیان داشت: نوسازی بناهای ناپایدار و فرسوده در سطح محلات هدف بازآفرینی در استان گلستان از سرعت لازم برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت سیزدهم برای شتاب‌بخشی لازم در بافت‌های فرسوده، مجموعه بسته‌های تشویقی در بخش‌های مختلفی را فراهم کرده است که با همکاری شهرداری‌ها در سراسر کشور در حال اجرا می‌باشد. 

آئینی بسته‌ تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغی وزیر راه و شهرسازی را عامل انگیزشی و ترغیب برای مالکان بناهای فرسوده و سازندگان و توسعه‌گران دانست و گفت‌: ‌بر اساس این بسته تشویقی سازندگان، توسعه‌گران و مالکان که اقدام به نوسازی بناهای ناپایدار و فرسوده دارند در شرایطی می‌توانند از یک یا دو طبقه تراکم تشویقی برخوردار شوند و یا طبقه همکف را در شرایطی به واحد تجاری، اداری و خدماتی تبدیل کنند. همچنین از دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و تخفیفات حداقل ۵۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ساخت بهره‌مند شوند و ....  در مجموع موارد آمده در بسته تشویقی می‌تواند مشکلات توسعه‌گران و سازندگان در راستای ورود آنان به حوزه نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری کمتر ‌کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان گلستان بیش از ۴۴۰۰ واحد مسکن در حال ساخت است که تاکنون از این میزان ۲۱۵۰ واحد نوسازی شده و به بازار مسکن عرضه شده است که همزمان با دومین سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان، آیین بهره‌برداری از ۱۷۲۰ واحد نوسازی شده مسکن در بافت‌های فرسوده شهری  این استان با حضور  وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. 

وی افزود: دستگاه‌های عضو ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه بازآفرینی باید نقش فعال داشته باشند و مشارکت مردمی و ارتباط بین سازندگان و توسعه‌گران با مالکان بناهای فرسوده را مورد توجه جدی قرار بدهند.

آئینی با اشاره به اینکه بسته‌های تشویقی می‌تواند در جریان مشارکت مردمی در حوزه بازآفرینی شهری نقش بسزایی داشته باشد، بیان داشت‌: شتاب‌بخشی و جهش در نوسازی بناهای ناپایدار زمانی اتفاق می‌افتد که مردم از حق و حقوق خود، نسبت به نوسازی ملک‌شان آگاهی کامل پیدا کنند. که این امر می‌تواند با کمک رسانه‌های دیداری و شنیداری، گروه‌های جهادی، اعضای بسیج، دفاتر تسهیلگری در سطح محلات و معتمدین محله انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از مالکان بناهای فرسوده و لرزان دعوت کرد تا از این فرصت طلایی دولت سیزدهم در رابطه با نوسازی واحد مسکن فرسوده خود با  استفاده از از حمایت‌ها و بسته‌های تشویقی دولت و شهرداری‌ها استفاده کنند و در ادامه اظهار کرد: گروه‌های تسهیل‌گر و حلقه‌های‌ میانی در حوزه بازآفرینی شهری باید نسبت به آگاه‌سازی و همچنین اطلاع‌رسانی حمایت‌ها و بسته‌های تشویقی و انعقاد قراردادهای بین مالکان و سازندگان در بافت‌های فرسوده نظارت و یاری‌گر باشند.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه متقاضیان نوسازی می‌توانند با مراجعه به سایت تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران(facility.udrc.ir)  یا از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ و در سطح استان‌ها با مراجعه به ادارات کل راه و شهرسازی استان، شهرستان و یا شهرداری‌ها از واقع بودن بنای مسکونی‌شان در محدوده‌های هدف جهت بهره‌مندی از این بسته‌های تشویقی و حمایتی ویژه محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری اطلاعات کامل دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشار به اینکه جریان نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری راه افتاده است، گفت: بیش از ۱۹۷ هزار واحد مسکن در بافت های فرسوده سراسردر حال ساخت است که در حدود ۱۷۶ هزار آن از ابتدای دولت سیزدهم شروع شده است.

گفتنی است، هم زمان با دومین سفر هیات دولت به استان گلستان، ۱۷۲۰ واحد  مسکن نوسازی به ترتیب ‎در شهرهای گرگان، آزادشهر، علی‌آباد، فاضل‌آباد، کلاله، بندر گز، گرگان، گنبد، خان‌بین و رامیان به بهره‌برداری رسید.