شناسهٔ خبر: 153446 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

ارزش روز شبکه جاده‌ای کشور ۳۵۰۰ همت است

شبکه جاده ای کشور معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌های کشور را تشکیل می‌دهند گفت: حدود ۳۵۰۰ همت ارزش اقتصادی روز این سرمایه ارزشمند است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نقش مهم حمل و نقل در توسعه اقتصادی و سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور گفت: بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌ها به‌عنوان سرمایه ملی و به‌عنوان زیر ساخت بخش حمل و نقل در کشور وجود دارند که حدود ۳۵۰۰ همت ارزش اقتصادی روز این سرمایه ارزشمند است و نقش بسیار مهمی در خدمات‌رسانی بخش حمل و نقل ایفا می‌کنند.

وی عبور بارهای معدنی از جاده‌های استان کرمان را عامل فرسودگی زودرس سطح رویه آسفالت عنوان کرد و ضمن اشاره به تصویب قانون بودجه در سه سال اخیر گفت: طبق قانون مذکور باید اعتباراتی از سوی معادن برای نگهداری و بهسازی راه‌هایی که از حمل و نقل بارهای معدنی آسیب می‌بینند، جهت ترمیم و بهسازی راه‌های مذکور به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اختصاص داده شود.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی با بیان اینکه برابر قانون بودجه سال جاری، تمامی و سایل حمل و نقل باری مکلفند با دریافت بارنامه و رعایت بار مجاز، فعالیت حمل و نقلی داشته‌باشند، یکی از اقدامات پیشگیری کننده از فرسودگی زودرس راه‌ها را حضور پلیس و کنترل بارهای معادن دانست.

وی در خصوص موضوع تصادفات جاده‌ای تصریح‌کرد: در کنار اقدامات فیزیکی در موضوع نگهداری و ایمن سازی راه‌ها، باید پیوست فرهنگی نیز برای ارتقای فرهنگ ترافیکی مد نظر قرار گرفته و آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیکی به طور جدی در استان کرمان در دستور کار کارگروه ایمنی استان قرار گیرد.

بر اساس این گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری استان کرمان گفت: حمل و نقل شبکه‌ای مویرگ در داخل و خارج از کشور در بخش بار و مسافر و تولید دارد و اهمیت آن به‌گونه‌ای است که اگر لحظه‌ای این شبکه قطع شود، زندگی مردم آسیب می‌بیند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت سنگینی بر دوش فعالان حوزه حمل ونقل و راهداری است، از زحمات فعالان این بخش قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد مشکلات و تنگناهای موجود در این بخش رفع شود.