شناسهٔ خبر: 153557 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جزئیات سرمایه گذاری و توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دولت سیزدهم اعلام شد؛

امکان سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری در فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار

بندر شهید بهشتی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان جزئیات سرمایه گذاری و طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در دولت سیزدهم را تشریح کرد و گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در این بندر تعریف شده است.

قاسم عسگری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه‌های در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فاز یک این بندر با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است.

اعلام زمان بهره برداری از کریدور لجستیکی و فاز اول سیلو ۱۰۰ هزار تنی

وی افزود: قرارداد ۵۶ میلیون دلاری مربوط به پروژه احداث کریدور لجستیکی (مسیر دسترسی کامیون ها به بندر) به طول ۲.۶ کیلومتر با عرض ۱۱۰ متر و ۱۲ باند به همراه پروژه احداث فاز اول سیلو ۱۰۰ هزار تنی در این فاز است که پروژه اول در دهه مبارک فجر و پروژه دوم در خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عسگری نسب در ادامه گفت: قرارداد سرمایه گذاری احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق با قابلیت بهره برداری از ۵ هزار متر مکعب آب به ارزش ۲۲ میلیون یورو نیز با یک شرکت ایرانی منعقد شده است.

اقدامات دولت سیزدهم در بندر شهید بهشتی  

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم در فاز یک بندر شهید بهشتی بیان کرد: طی این مدت ۲۰۰ هکتار استحصال اراضی انجام شده، عمق حوضچه از ۹ متر به ۱۶.۵ متر افزایش یافته و موج شکنی به طول ۳ کیلومتر در این فاز احداث شده است. همچنین ۱۷۰۰ متر اسکله احداث شده که طول کل اسکله‌های این بندر به ۲ هزار متر افزایش یافته است. در حال حاضر امکان پهلوگیری ۶ فروند شناور با آبخور حد اکثر ۱۲۰ هزار تن فراهم است.

وی با بیان اینکه امسال سه خط کانتینری از بندر شهید بهشتی به کشورهای چین و هند و امارات راه اندازی شده است، گفت: خط بندر شهید بهشتی به چین، موجب کاهش زمان انتقال کالا از ۳۵ به ۱۲ روز و  ۷۰۰ دلار در هزینه حمل کانتینری شده است. همچنین در خط بندر شهید بهشتی به هند نیز محصولات کشاورزی ایران به بنادر هند و برعکس توسط کانتینرهای یخچالی و خشک جابه‌جا می شوند و در خط سوم هفته‌ای یک سفر به بندر جبل علی امارات متحده عربی انجام می‌شود.

رشد ۱۴۰ درصدی عملیات کانتینری در ۹ ماهه ۱۴۰۲

عسگری نسب تصریح کرد: راه اندازی سه خط کانتینری مذکور باعث شد که عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با عملکرد بالغ بر ۶هزار TEU رشد ۱۴۰ درصدی را تجربه کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در فاز ۱ بندر شهید بهشتی، برنامه‌ها در چهار محور در دست بررسی قرار دارند که اول حمل کانتینری، دوم صادرات مشتقات معدنی با رشد ۸.۵ درصدی و با عملکرد ۷۰۰ هزار تن، سوم تامین نیازمندی‌های نفتی و مشتقات آن برای جنوب شرق کشور است که حجم آن به یک میلیون تن رسیده و محور چهارم شامل ورود کالاهای اساسی می‌شود که ۳۰ درصد مجموع کالاهای اساسی ورودی به کشور را در بر می‌گیرد.

ظرفیت بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت

وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده ظرفیت بندر شهید بهشتی از ۳ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است و امکان تخلیه و بارگیری تا ۱۲.۵ میلیون تن نیز در این بندر وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در خصوص فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این فاز، یک پکیج آماده سرمایه گذاری شامل ۴۰ هکتار پسکرانه و اسکله ۹۷۰ متری است که استحصال اراضی آن انجام شده است.

عسگری نسب حجم سرمایه گذاری مورد نیاز بخش کانتینری فاز دو بندر شهید بهشتی را ۳۰۰ میلون دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می شود با تکمیل این فاز و دسترسی به آبخور ۱۹ متری پای اسکله، کشتی‌هایی با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU کانتینر امکان پهلوگیری در این بندر را داشته باشند.