شناسهٔ خبر: 153604 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

پروژه‌های حکیم و بهارستان سمنان تا پایان سال تکمیل می‌شود

صفايي سمنان سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: تاکنون پروژه‌های حکیم و بهارستان سمنان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و درصورت همکاری مالی متقاضیان، این پروژه‌ها تا پایان سال تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سمنان، دانیال صفائی سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: زمین دو پروژه حکیم الهی و بهارستان سمنان از طرح‌های نهضت ملی مسکن بوده که براساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت راه و شهرسازی تحویل ستاد اجرایی امام خمینی(ره) شده و این ستاد نیز نسبت به انعقاد قرارداد با پیمانکار خود اقدام و عملا ساخت پروژه در سال ۹۹ آغاز شده است.

صفائی با بیان اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن متقاضی محور بوده و بخش عمده‌ای از پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها با مشارکت متقاضیان و واریز آورده آنان انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۷۵درصد است و با بررسی کارکردها و صورت وضعیت‌ها توسط ستاد و این اداره کل مشخص شد علی رغم انجام کار توسط پیمانکار، بخشی از متقاضیان برای واریز و تکمیل آورده خود تا مبلغ ۲۹۰ میلیون تومان تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ مشارکت نداشتند.

صفائی ادامه داد:با توجه به آماده‌بودن تعدادی از واحدها با ستاد وارد مذاکره شدیم و قرار شد واحدهای تحویل‌شده سریعا تحویل متقاضیان شود و روال اینگونه است بعد از اینکه متقاضیان کار انتخاب واحد را انجام دادند بعد از آن قرارداد پیش‌فروش براساس ابلاغیه وزارتخانه انعقاد و بعد برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی و پروژه طی تشریفاتی تحویل متقاضی می‌شود.

صفائی اضافه کرد: قیمت تمام‌شده اعلام یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان بوده است و با توجه به اینکه آورده بخشی از متقاضیان به‌روز بوده است و حق آنان بود که واحد خود را تحویل بگیرند، صورت‌جلسه‌ای انجام دادیم و مقرر شد؛ کسانی که به‌روز بودند قیمت تمام شده برای آنان ۹۴۰ و برای کسانی که آورده آنان بین تقریبا ۲۲۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان بود مبلغ یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان و باقی‌مانده متقاضیان که رقم آورده آنان زیر تقریبا ۲۲۰ میلیون تومان بود هم باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کنند که این موضوع برای متقاضیانی که واریز وجه به‌روز داشته‌اند، قابل قبول نبوده و پیگیری‌هایی داشتند که خواسته‌های آنان بررسی و جلسات مختلفی هم برگزار شده تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه قیمت نهایی در هیچ‌کدام از قراردادهای نهضت ملی به‌دلیل محاسبه قیمت نهایی براساس تورم و تعدیل پروژه اعلام نمی‌شود، افزود: با توجه به اینکه کارگزاران این پروژه‌ها دولتی هستند، هیچ منفعتی حتی یک ریال در آن سهمی ندارند و نظارت‌های مالی هم به‌شدت وجود دارد و آنان صرفا بحث حمایتی دارند و به‌دنبال کسب درآمد نیستند. ضمنا یکی از دلایل افزایش تسهیلات بانکی هم تورم بوده است و متقاضیان باید قیمت تمام‌شده را به ستاد پرداخت کنند.

صفائی با بیان اینکه متقاضیان بدانند قطعا روند تاخیرات پروژه در پایان بررسی می‌شود، گفت: عوامل مختلفی از جمله عدم مشارکت متقاضیان باعث تاخیر در اجرای ساخت واحدها شده است، ضمن اینکه تاخیر در اجرای پروژه‌ها با توجه به تامین نقدینگی از سوی متقاضی امری طبیعی است. در هر حال چه متقاضی و چه پیمانکار براساس میزان تقصیری که در تاخیر اجرای پروژه دارند، باید خسارت پرداخت کنند.