شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: حمل و نقل یکی از پیشرانهای مهم رشد اجتماعی-اقتصادی جامعه است و توسعه زیرساختهای حمل و نقل با تسهیل جابهجایی کالاها و مسافر، منجر به افزایش رشد اقتصادی خواهد شد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: زیرساختهای حمل و نقل در اتصال نقاط جمعیتی و رونق فعالیتهای صنعتی و اقتصادی نقش به سزایی داشته و در برنامهریزی توسعه زیرساختها باید به کلیه جوانب و زوایای مساله به صورت متوازن توجه کرده و مساله توسعه تنها معطوف به اهداف خاص نشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برنامهریزی نامناسب به منظور احداث طرحهای زیربنایی، منجر به بروز مسایلی مانند عوارض محیط زیستی جبرانناپذیر و کاهش کیفیت عملکرد شبکه حمل و نقل خواهد شد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در طراحی شبکه حمل و نقل، یکپارچگی شیوههای مختلف حمل و نقل است، تصریح کرد: با عنایت به نقش استراتژیک بنادر به عنوان دروازههای ارتباطی کشور با بازارهای بینالمللی و حلقه مهم در زنجیره صادرات و واردات، عملکرد شبکه پسکرانه آن و اتصال به محورهای مواصلاتی جادهای و ریلی از اهمیت به سزایی برخوردار است و عدم توجه به این مساله در کنار توسعه نامتوازن شیوههای ریلی و جادهای، میتواند تاثیر مستقیم و بسزایی در کارکرد بنادر داشته باشد. لذا باید با توجه به نیازها و اقتضائات خاص هر بندر، ارتباط آن با بخش سرزمینی طراحی شود.
افندیزاده افزود: هر چند به منظور توسعه کشور، احداث زیرساختهای حملونقلی جدید در شیوههای مختلف ضروری است، اما نباید از برنامهریزی برای تعمیر و نگهداری آن غافل شد. انجام به موقع اقدامات مناسب در این زمینه علاوه بر حفظ داراییهای موجود، باعث ارتقای شاخصهای عملکردی سیستم حمل و نقل از جمله سرعت، ایمنی و قابلیت اطمینان میشود. کاهش استهلاک ناوگان و تجهیزات، افزایش طول عمر و افزایش تابآوری شبکه به خصوص در مواقع بحرانی مانند وقوع حوادث طبیعی از دیگر مزایای این اقدامات است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: در زمینه توسعه و نگهداری زیرساختها، دولت همواره با چالشهای مختلفی رو به رو بوده که مهمترین آن کمبود منابع مالی است. در حال حاضر تعداد طرحهای زیرساختی بخش حملونقل در قانون بودجه سنواتی کشور به حدی زیاد است که اتمام تمامی آنها حتی در افق بلندمدت نیز امکانپذیر نیست. همچنین طولانی شدن اجرای پروژهها منجر به تحمیل هزینههای مازاد و مغفول ماندن طرحهای اولویتدار میشود.
افندیزاده گفت: در این راستا مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور در معاونت حمل و نقل در دست انجام بوده که یکی از خروجیهای آن، مشخص کردن طرحهای توسعه دارای اولویت با توجه به محدودیت بودجه است.
افندیزاده اظهار امیدواری کرد: با توجه به پیشرفت قابل توجه مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور انتظار میرود با تکمیل مطالعات و با همکاری نهادهای مسئول در تصویب این طرح، شاهد توسعه متوازن زیرساختها در کشور باشیم.