به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از آذربایجان شرقی آخرین وضعیت و راهکارهای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات جادهای استان در نشست کمیسیون ایمنی جادهای استان بررسی شد.
اورجعلی علیزاده؛ مدیرکل راهداری وحمل ونقل جادهای استان گفت: تاحالا ۱۰۳ سامانه کنترل سرعت عبور و مرور در جادههای استان فعال است که نسبت به استانهای همتراز کم است.
در ادامه رئیس پلیس راه فراجا در این نشست، بالابودن سرعت خودروها در جادهها را از مشکلات و دغدغههای اساسی در حوزه تصادفات آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: در حالی که علت شکلگیری ۹ درصد تصادفات در کشور به تخطی از سرعت مجاز مربوط میشود، در آذربایجان شرقی این عدد به ۲۴ درصد میرسد و باید تمام تلاشمان را بکنیم تا سرعت تردد را کاهش دهیم.
سردار مؤمنی با بیان اینکه میانگین سرعت حرکت خودروها در محورهای جادهای کشور ۷۹ کیلومتر در ساعت است؛ اما در آذربایجان شرقی ۸۴ کیلومتر است، از مردم خواست سرعت مجاز را رعایت کرده و به ویژه در ایام زمستان به علت لغزندگی جادهها با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
وی آمار فوت در مراکز درمانی را از دیگر مسائل آذربایجان شرقی در زمینه افزایش میزان تلفات رانندگی بیان کرد و افزود: در کشور، ۳۵ درصد فوتیهای سوانح رانندگی در بیمارستانها اتفاق میافتد؛ در حالیکه در آذربایجان شرقی ۴۰ درصد آسیب دیدگان تصادفات، در مراکز درمانی فوت میکنند.
وی با اشاره به عقب ماندگی استان در زمینه ایمنی جادهها، بر استفاده از تمام ظرفیتهای استان به ویژه جلب مشارکت اجتماعی بخش خصوصی استان برای رفع نواقص موجود و توسعه جادهها، افزایش کنترل نامحسوس و نظارت بیشتر بر کنترل بار و مسافر در محورهای مواصلاتی استان تأکید کرد.
ذاکری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم افزایش حجم تردد خودروها و تکمیل نشدن رمپ و لوپها در آزادراهها و بزرگراههای ساخته شده در استان را از عوامل افزایش ترافیک و تصادفات جادهای در استان دانست و گفت: اجرای سریع زیرساختهای تعریف شده در جادههای استان، در کاهش آمار تصادفات مؤثر خواهد بود.