شناسهٔ خبر: 153712 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی؛

بم؛ فرصتی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت سیزدهم

وزیر _ مهرداد بذرپاش _ نوشتن وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت بیستمین سالگرد زلزله بم در رویداد تقدیر از اقدامات بازآفرینی شهری در شهرستان بم،‌ گفت: دولت تلاش کرده با تصویب بسته‌های تشویقی مختلف، پرداخت تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان و حمایت از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی دولت در عرصه نوسازی مسکن و دعوت از انبوه‌سازان و سازندگان خرد برای حضور فعالانه‌تر، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده را در سطح کشور شتاب بخشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت سالگرد زلزله بم امسال با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و مسئولان استان کرمان در شهرستان بم، رویداد تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری ایران را تدارک دیده است که این رویداد هم اکنون در آن شهرستان در حال برگزاری است. سال گذشته نیز این شرکت، پویش جهادی بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد.

در ابتدای این رویداد که در شهرستان بم در حال برگزاری است، پیام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به همین مناسبت در مراسم قرائت شد.

متن پیام وزیر راه و شهرسازی بدین شرح است: پنجم دی ماه یادآور یکی از تلخ ترین و دل خراش ترین رویدادهای طبیعی کشور ماست که در شهر بم به وقوع پیوست و سبب جانباختن هزاران نفر از هموطنانمان شد.

یادآوری سالیانه این اتفاق و نامگذاری این روز به‌عنوان روز ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی مصداق این سخن پیشینیان ماست که علاج واقعه قبل از وقوع است. در این راستا و با توجه به لزوم بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و بناهای ناپایدار که سقف‌های لرزان آنها هر لحظه در معرض خطر هستند و حفظ جان میلیون‌ها نفر از هموطنان ساکن در این ساختمان‌ها، نوسازی مسکن در این محدوده‌ها به عنوان اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت. بر این اساس طی دو سال گذشته دولت تلاش کرده با تصویب بسته‌های تشویقی مختلف از جمله بسته ۱۹ بندی شهرسازانه و پرداخت تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان و حمایت از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی دولت در عرصه نوسازی مسکن در این مناطق و دعوت از انبوه‌سازان و سازندگان خرد برای حضور فعالانه‌تری در این مناطق، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده را در سطح کشور شتاب بخشد.

وزارت راه و شهرسازی همانگونه که بارها اعلام کرده است آماده تصویب مشوق‌های جدید مورد نیاز در چارچوب قانون از طریق شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین شورای عالی مسکن است. انتظار است تا این جریان مبارک و مقدس نوسازی که همانا هدفش نجات جان انسان‌ها و ارتقای منزلت و شان آنهاست  با مردمی‌سازی و مشارکت و حضور حداکثری مردم و سازندگان و ترویج و اطلاع رسانی و توجیه حقوق نوسازی مردم توسط حلقه‌های میانی و فعالیت گروه‌های مختلف جهادی و داوطلب و دفاتر تسهیلگری محله‌ای شهرداری‌ها سبب شود تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد محلاتی مقاوم دربرابر بلایای طبیعی چون زلزله باشیم.

در پایان لازم می‌دانم از همکاران خود در شرکت بازآفرینی شهری ایران که از سال گذشته و در قالب پویش ملی "بم برای ایران قوی"جریان ترویج و نوسازی و مقاوم‌سازی در محلات فرسوده و ناکارآمد را با همکاری فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها وسایر نهادهای مربوطه استانی و شهرستانی در بیش از ۱۰۰ شهر آغاز کردند و همچنین از همراهی شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها و سازندگان که در حال حاضر در بیش از ۵۰ هزار نقطه و در قالب بیش از ۱۸۰ هزار واحد، درحال نوسازی و ساخت و ساز هستند تشکر و قدردانی کنم.