شناسهٔ خبر: 153765 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری رویداد تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری (جایزه ملی بم) در سالروز زلزله بم

آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: سال گذشته شرکت بازآفرینی شهری ایران پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد و امسال نیز مقرر شده در تمام استان‌ها پیرو آموزه‌‏های سال گذشته رویدادی تحت عنوان «تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری» به منظور ارزیابی و پایش عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه برگزار کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که نام بم برای تمام مردم ایران یادآور فاجعه زلزله بم است و درصددیم تا این خاطره تلخ را به فرصت تبدیل کنیم، اظهارکرد: هدف این است با اشاعه فرهنگ نوسازی بافت‌‏های ناکارآمد و فرسوده شهری دیگر در کشورمان شاهد تکرار چنین فاجعه‌‏ای نباشیم، با چنین نگرشی از سال گذشته سفیرانی از شهر بم همکاری داوطلبانه‏‌ای را با شرکت بازآفرینی شهری ایران آغاز کرده‌اند.  

وی یادآوری کرد: سال گذشته در سالروز زلزله بم با حضور همزمان سفیران بم بیش از  ۱۰۰ شهر، اهمیت نوسازی خانه‏‌های فرسوده، لرزان و ناپایدار واقع در بافت‏‌های فرسوده مورد تاکید قرار گرفت و سپس با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، انواع مشوق‏‌های اداری، کالبدی، شهرسازانه، مالی و زمین به مدیران شهری و در بعضی شهرها به مردم این بافت‏‌ها توضیح داده شد.

آیینی ادامه داد: امسال نیز مقرر شده این رویداد در قالب تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری برگزار شود، به امید این‌ که با ترویج هرچه بیشتر اهمیت بازآفرینی و نوسازی، شاهد هیچ بافت‏ فرسوده و ناکارآمدی در سطح کشور نباشیم.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درباره برگزاری این رویداد در سال جاری توضیح داد: این رویداد به صورت کلی در دو دسته اقدام‌های مشمول تقدیردستگاه‌های اجرایی، دولتی و عمومی و اقدام‌های مشمول تقدیر اشخاص حقیقی و حقوقی که با نگاهی نوآورانه و خلاقانه و با کیفیت قابل توجه صورت گرفته است، برگزار می‌شود.

به گفته آیینی در مرحله اول این رویداد، تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی در سه حوزه مسکن، فضاهای شهری و توانمندسازی مدنظر هستند و موضوعاتی همچون بسته‏‌های تشویقی، تحقق نوسازی مسکن، بهسازی و حذف معابر خاکی، اقدامات ترویجی و رسانه‌‏ای و... را در بر می‏‌گیرند؛ مخاطبان تقدیر نیز عمدتا شهرداری‌‏ها، شورای اسلامی شهرها، ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور، دستگاه‌های خدمات رسان، دانشگاه‌ها، بانک‌های عامل، گروه‌های محلی، گروه‌های جهادی، گروه‌های دانشجویی و سمن‌های فعال در این حوزه  هستند.