شناسهٔ خبر: 153821 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پیام سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله

۱ سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی پیامی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیداحمد موسوی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی به مناسبت پنجم دی ماه "روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی"  سید احمد موسوی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است :  پنجم دیماه یادآور خاطره تلخ و تاسف بار زلزله دردناک بم است. روزی که تمام هموطنان را در سوگی عظیم فرو برد.  و اما، وقوع زلزله یکی از بلایای طبیعی است که راه گریزی از آن نیست و باید با جدیت تمام راهکارهای محافظت در برابر آسیب های آن را دنبال کرد.

پس از رخداد زلزله بم بود که مجموعه اقدامات بنیادین با هدف کاهش خطر حوادث و سوانح در کشور، مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفت که در ادامه و در سال ۱۳۸۴، تدوین سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و پس از بررسی و تصویب و تایید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت اجرا به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ شد.

در ادامه، تدوین قانون مدیریت بحران، بازنگری در آئین نامه ها و ضوابط ساخت و ساز و بطور کلی موارد مرتبط به اقدامات پیشگیرانه و قبل از وقوع حادثه و توجه به ارتقاء تاب آوری کلیه سامانه ها و مولفه های در معرض خطر کشور، با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شد. 

در این میان وزارت راه و شهرسازی و پیرو آن ادارات کل استان ها رسالت مهمی در اجرای اقدامات پیشگیرانه و قبل از وقوع حادثه و مقاوم سازی بافت های در معرض خطر دارند که این مهم باید با جدیت تمام توسط بخش های ذیربط و مرتبط پیگیری و اجرا شود. 

مهمترین مسئله ای که در این میان می تواند در حوزه اقدامات پیشگیرانه و مقاوم سازی بافت های هدف بعنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد، اتحاد تمامی دستگاه های مرتبط از جمله ادارات زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها، نهاد های امدادی و حمایتی است و در کنار آن باید با تدوین برنامه هدفمند از پتانسیل جامعه مهندسان جهت تقویت اصول ساخت و ساز بالاخص در مناطق حادثه خیز شهر از جمله بافت حاشیه نشین و ... بهره مند شد. 

در محور قرار دادن مخاطرات طبیعی در مراحل طراحی مانند تهیه طرح های تفصیلی شهرها، مکان یابی و مسیریابی احداث زیرساخت ها و توجه جدی به احتمال وقوع حوادث و سوانح در نگهداری مولفه های خدمت رسان تحت حوزه مسئولیت وزارت راه و شهرسازی مانند راه و راه آهن و ابنیه های فنی، فرودگاه ها و بنادر، مسکن و سکونتگاه های شهری و روستائی، دو راهبردی اصلی این وزارت در کاهش خطرپذیری و ارتقاء تاب آوری و توسعه پایدار کشور خواهد بود. 

یاد و خاطره تمام جانباختگان زلزله بم و تمامی بلایای طبیعی این سرزمین بالاخصّ زلزله های خوی، ورزقان و اهر که در سال های ۹۱ و ۱۴۰۱ در استان آذربایجان شرقی و غربی رخ داد گرامی و روح شان قرین رحمت الهی باد.