شناسهٔ خبر: 153834 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تردد بیش از ۲۰ میلیون وسیله نقلیه از راه‌های استان مرکزی در آذر ۱۴۰۲

تردد استان مرکزی معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به فعالیت ۷۰ سامانه ترددشمار برخط در شبکه جاده‌ای استان گفت: بیش از ۲۰ میلیون ترددِ انواع وسایل نقلیه در آذر ماه امسال به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، «محمد محسنی» معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: آذر ماه امسال ۲۰ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۲۱۴ تردد در شبکه جاده‌ای استان به ثبت رسیده است که حدود یک پنجم آن مربوط به تردد ناوگان حمل و نقل سنگین است.

وی افزود: دو مولفه صنعتی بودن و کریدور بودن راه‌های استان مرکزی نقش به سزایی در فزونی تردد ناوگان سنگین دارد که این امر ناهمگنیِ جریان ترافیک و به‌تبع آن بالا بودن حوادث جاده‌ای و همچنین کاهش عمر روسازی راه به‌همراه دارد.

محسنی خاطرنشان کرد: در همین راستا برای شناسایی و کنترل حمل بار اضافه در بخش ناوگان باری، ۴ دستگاه سامانه توزین در حال حرکت (WIM) در جاده‌های استان فعال هستند که در صورت عدم رعایت تناژ مجاز، اطلاعات ناوگان به‌صورت برخط جهت صدور جریمه به پلیس اعلام و همچنین برخورد قاطع قانونی با متخلفین در کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات این اداره کل صورت‌می‌گیرد.

به گفته وی طی آذر ماه امسال بیش از ۲۱ درصد و در طول ۹ ماهه سال جاری بیش از ۲۰ درصد از مجموع ترددهای ثبت شده مربوط به ناوگان سنگین بوده است.

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی سهم تردد ناوگان اتوبوسی در آذر ماه را ۱۴۸ هزار و ۹۶۵ دستگاه عنوان کرد و گفت: میزان تردد اتوبوس از جاده‌های استان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد در بر داشته است.

به گفته وی چهار میلیون و ۲۳۵ هزار و ۱۳۹ وسیله نقلیه در نهمین ماه سال به استان وارد و چهار میلیون و ۳۵۹ هزار و ۲۵۸ وسیله نقلیه از آن خارج شده‌است.

محسنی تعداد ورود وسایل‌نقلیه به شهر اراک را در این بازه زمانی برابر دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۹۳۴ دستگاه برشمرد افزود: یک درصد افزایش تردد نیز در مبادی ورودی شهر اراک به ثبت رسیده که غالباً از دو محور راهجرد به اراک و توره به اراک بوده است.

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ۶۱ درصد از ترددهای ثبت شده را مربوط به خودروهای غیر بومی عنوان کرد و گفت: ۷۴ درصد از خودروهای عبوری کمتر از یک روز در استان توقف داشته‌اند.

وی اظهار کرد: بر اساس خروجی ۸۶ دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده‌های استان مرکزی، بیشترین میزان تخلف تجاوز از سرعت مجاز در محورهای راهجرد به اراک و مسیر برگشت آزادراه ساوه - همدان صورت گرفته و همچنین میانگین سرعت عبور و مرور در ماه گذشته برابر با ۸۶ کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی بیان کرد: محورهای اراک به راهجرد، مسیر برگشت آزادراه ساوه - تهران و راهجرد به اراک رتبه اول تا سوم حجم تردد در محورهای مواصلاتی استان مرکزی را طی نهمین ماه امسال به خود اختصاص داده‌اند.