شناسهٔ خبر: 153841 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در تفاهم نامه بنیاد مسکن و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛

اراضی ساخت مراکز آموزشی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تامین می‌شود

تفاهم در تفاهم نامه بنیاد مسکن و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اراضی لازم‌ برای ساخت مراکز آموزشی و تحصیلی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته ۵ دی ماه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به امضا رسید، اراضی لازم برای ساخت مراکز آموزشی و تحصیلی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تأمین خواهد شد.

این تفاهم‌نامه را حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امضا کردند.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه اعلام‌کرد: در اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها و شهرهای کوچک، تأمین سرانه‌های آموزشی و تحصیلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا ساکنان واحدهای جدید برای دسترسی به خدمات تحصیلی در فشار نباشند.

صالحی گفت: در بسیاری از سکونتگاه‌های جدید با وجود تأمین اراضی لازم برای ایجاد مراکز آموزشی، به‌دلیل کمبود اعتبارات مالی اقدامی از سوی دستگاه‌های متولی صورت نگرفته‌است.

وی ادامه‌داد: اگر پیش از اجرای برنامه نهضت ملی در روستاها و شهرهای کوچک، فکری برای تأمین سرانه آموزشی ساکنین نکنیم، در آینده با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

صالحی گفت: بنیاد مسکن آمادگی دارد از محل واگذاری اراضی مسکونی تحت اختیار، ۷۰ درصد هزینه ساخت مدارس و مراکز آموزشی روستاها را تأمین و با کمک خیرین، مدارس مورد نیاز پروژه‌های جدید نهضت ملی را تکمیل کند. 

وی افزود: در قالب تفاهم‌نامه اخیر بنیاد مسکن متعهد شده است در طرح‌های هادی روستایی به‌شرط تأمین زمین از محل اراضی دولتی یا منابع ملی، فضای لازم برای کاربری‌های آموزشی را پیش‌بینی کند و معابر منتهی به مدارس و فضاهای آموزشی در مناطق روستایی را آسفالت کند.

همچنین با اعلام وزارت آموزش و پرورش، تمهیدات لازم جهت تغییر کاربری اراضی مازاد بر نیاز خدمات آموزشی به کاربری انتفاعی با هدف کمک به ساخت مدارس در مناطق نیازمند اعمال می‌شود.

حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز هنگام امضای این تفاهم‌نامه گفت: متأسفانه در گذشته اراضی لازم جهت ایجاد فضای آموزشی و ساخت مدرسه در کنار واحدهای مسکن مهر دیده نشد و اکنون به‌دلیل کمبود زمین و گرانی هزینه ساخت، امکان تأمین فضای تحصیلی اطراف بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در کنار این مشکل برای رسیدن به سرانه استاندارد آموزشی مورد نیاز تحقق سند تحول نظام آموزش و پرورش، حداقل ۵۰ میلیون مترمربع زمین در نقاط مختلف کشور کمبود داریم.

خان محمدی گفت: آموزش و پرورش به‌زودی در قالب برنامه مولدسازی دارایی دولت، بخشی از اموال و دارایی‌های خود را واگذار خواهد کرد تا سرمایه لازم برای تأسیس مراکز آموزشی در مناطق نیازمند، فراهم شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا در اجرای برنامه‌های نهضت ملی مسکن و با عنایت به سند تحول نظام آموزش و پرورش، مدارس به کانون تحول و پیشرفت محلات جدید تبدیل شوند و بارگذاری مراکز آموزشی به‌گونه‌ای انجام شود که به سایر کاربری‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دسترسی آسانی داشته‌باشند و دانش‌آموزان در یک محیط سالم پرورش یابند.