شناسهٔ خبر: 153852 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۴۱کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت شد

آسفالت اراک معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از آسفالت ۱۴۱ کیلومتر راه‌های روستایی استان اردبیل از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به نقش اساسی روستاها در تولید، احیای ردیف اعتبارات ملی برای راه‌های روستایی ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، منصور نجفقلی‌زاده  معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل در بازدید از راههای روستایی شهرستان خلخال گفت: اقدامات انجام شده در بخش راه‌های روستایی استان اردبیل در ۲ سال اخیر به اندازه مجموع اقدامات هشت سال گذشته بوده است. 

وی اضافه کرد: امسال با وجود مشکلاتی که در تامین مصالح و منابع مورد نیاز داشتیم ۱۴۱ کیلومتر راه روستایی آسفالت شد این در حالی است که سال گذشته هم ۱۲۰ کیلومتر از راههای روستایی استان آسفالت شده بود. 

معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: استان اردبیل سال گذشته و امسال در ساخت و توسعه راه‌های روستایی در سطح کشور رتبه اول را کسب کرد. 

نجفقلی زاده اضافه کرد: امسال همچنین ۲۱۴ کیلومتر از راه‌های روستایی در استان اردبیل بهسازی و مرمت و ۱۳ کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده است. 

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون برای بهسازی، مرمت، آسفالت و احداث راه روستایی جدید در استان اردبیل در مجموع پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. 

وی خاطرنشان کرد: با وجود طلب سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی پیمانکاران راه‌های روستایی از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، هم اکنون آسفالت راه‌های روستایی در استان ادامه دارد و آسفالت مابقی راه‌های روستایی هم در صورت مساعد بودن شرایط جوی اجرا خواهد شد. 

نجفقلی زاده در ادامه تامین قیر را از مهمترین چالشهای پیش روی نهضت آسفالت راههای روستایی در استان عنوان کرد و گفت: بعد از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، قیر مورد نیاز در اختیار راهداری قرار نمی‌گیرد و انتظار می‌رود نمایندگان و مسئولان با توجه به اهمیت موضوع، در خصوص اختصاص قیر رایگان به طرح‌های در دست اجرا اهتمام لازم را داشته باشند. 

وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر تن قیر ۱۸۰ میلیون ریال و بودجه لازم برای تامین قیر یک کیلومتر راه روستایی ۹ میلیارد ریال است، اظهار کرد: برای احداث یک کیلومتر راه روستایی جدید با عرض ۵/۵ متر و با ضخامت ۶ سانتی متر آسفالت ۲۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. 

ردیف اعتبارات ملی راه‌های روستایی احیا شود

‎معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل خاطرنشان کرد: ردیف اعتبارات ملی راه‌های روستایی از سال ۹۹ حذف شده است و انتظار می‌رود با کمک و همراهی مجلس و دولت ردیف ملی اعتبارات راه‌های روستایی احیا شود، چرا که با اعتبارات محدود استانی نمی‌توان کار زیادی اجرا کرد. 

نجفقلی‌زاده با بیان اینکه احداث و آسفالت راه‌های روستایی از مطالبات اصلی روستاییان است، ادامه داد: احداث راه‌های روستایی زمینه‌ساز توسعه بخش کشاورزی، رشد و پویایی اقتصاد روستا و پیشگیری از مهاجرت روستاییان و حتی مهاجرت معکوس است. 

وی طول راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اردبیل را ۴۹۰ کیلومتر ذکر کرد و افزود: قرار بود بر اساس برنامه توسعه ششم پنج‌ساله آسفالت این راه‌ها به پایان برسد در حالی که این برنامه هنوز محقق نشده است و اجرای کامل آن نیازمند ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار است. 

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: برای سال آینده ۲۵۰ کیلومتر بازسازی، بهسازی و مرمت و۱۵۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی در نقاط مختلف استان برنامه ریزی شده که برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. 

گفتنی است: از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و یک هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است. 

خاطرنشان می‌شود: استان اردبیل در مجموع هزار و ۸۹۵ روستا و آبادی دارد که از این تعداد ۶۰ روستا تک خانواری و یا فاقد سکنه، راه ارتباطی ۹۲۸ روستا آسفالت و راه ارتباطی ۸۷۱ روستا شنی و یا خاکی است. 

شایان ذکر است: این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند. 

یادآور می‌شود: هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارد.