شناسهٔ خبر: 153873 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بندر امام خمینی(ره) به شهر لجستیک غلات کشور تبدیل می‌شود

گرایلو ابوطالب گرایلو؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوری، ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در یاداشتی به اقدامات توسعه‌ای بندر امام‌ خمینی (ره) برای تبدبل شدن به شهر لجستیک غلات کشور پرداخت و نوشت:

سازمان بنادر و دریانوردی با رویکرد ایجاد فضای رقابتی بنادر کشور با بنادر پیرامونی خود در راستای توسعه ظرفیت های استاندارد تخلیه و بارگیری و با تاکید بر موقعیت جغرافیایی، نوع کاربری و نحوه تعاملات بازرگانی سیاست های کلانی را در جهت توسعه پایدار بنادر کشور تبیین کرده که تحقق آن به عنوان افق چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ متصور است.

منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آن در شمال غربی خلیج فارس از حیث منطقه ای و با داشتن پسکرانه جمعیتی، صنعتی و بازرگانی داخلی از منظر ملی، به عنوان یک کانون تجاری در حوزه غلات به شمار می رود که وظیفه مهم تامین امنیت غذایی کشور را در طی سال های اخیر به نحو شایسته ای ایفا نموده است.

این بندر در راستای تبدیل شدن به شهر لجستیک غلات کشور با طراحی پروژه های چهارگانه پایانه های مکانیزه غلات اقدام به ظرفیت سازی در این زمینه نموده است.

احداث و بهره برداری از چهار پایانه ی تخصصی مکانیزه غلات با گنجایش سالانه ۱۲.۵ میلیون تن، موجب افزوده شدن ظرفیت قابل توجهی به توان تخلیه و بارگیری غلات در کشور خواهد شد که نتایج بلند مدت آن تثبیت نقش منطقه ای این بندر در شمال حوزه خلیج فارس خواهد بود.

احداث پایانه های مذکور به ارزش سرمایه گذاری اولیه بالغ بر ۴۴۰۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی در راستای تکمیل زنجیره کالا، با ایجاد ظرفیت نگه داری استاندارد و بهداشتی غلات، هم چنین کاهش جریمه تاخیر در تخلیه کشتی ها، تسریع در فرایند ورود غلات به کشور و ایجاد اشتغال پایدار تحول قابل توجهی در کشور و منطقه را در پی خواهد داشت.

پایانه مکانیزه غلات شماره ۴ با دارا بودن ۱۷۰ هزار تن سیلوی نگهداری غلات و تجهیزات پیشرفته به ارزش سرمایه گذاری بیش از ۸۶۰۰ میلیارد ریال، قابلیت تخلیه و بارگیری ۳ میلیون تن غلات را در سال دارد که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

پایانه مکانیزه غلات شماره ۳ نیز دارای ۱۵۰ هزار تن سیلوی نگهداری غلات و ارزش سرمایه گذاری اولیه ۵۰۶۰ میلیارد ریال، سالانه به میزان ۳ میلیون تن غلات امکان خدمات رسانی داشتهکه عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

پایانه مکانیزه غلات شماره ۲ بزرگترین پایانه مکانیزه کشور با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن، با دارا بود ۲۵۰ هزار تن سیلوی نگهداری غلات، تجهیزات پیشرفته و مدرن، فرایند های عملیاتی بر پایه استانداردهای جهانی و با ارزش اولیه سرمایه گذاری ۱۵۷۰۰ میلیارد ریال هم اکنون با پیشرفت مطلوب و بر اساس جدیدترین تکنولوژی های جهانی در حال تکمیل است.

سیلوی ۷۰ هزار تنی غلات بندرامام خمینی یکی از نمادهای پیشرو در زمینه تخلیه و بارگیری استاندارد غلات این بندر به شمار می رود که قرارداد آن در قالب یک پایانه مکانیزه غلات با ارزش سرمایه گذاری اولیه بالغ بر ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال منعقد گردیده و یکی از اقدامات شاخص سازمان بنادر و دریانوردی در احیاء ظرفیت های موجود بنادر کشور با مشارکت بخش خصوصی به شمار می رود.

با تکمیل این چهار پروژه استراتژیک تا سال ۱۴۰۴، منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی به عنوان شهر لجستیک غلات کشور، دارای ظرفیت های منحصربه فرد در پاسخگویی به نیازهای کشور در راستای تامین امنیت غذایی کشور بوده و همچنین در مسیر ترانزیت غلات از شمال کشور به حوزه خلیج فارس و خاورمیانه نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد گردید.