شناسهٔ خبر: 153913 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با هدف تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده انجام شد؛

تبادل تفاهم‌نامه همکاری اداره کل راه و شهرسازی کرمان با شهرداری ‌ها

تفاهم‌نامه تفاهم‌نامه همکاری اداره کل راه و شهرسازی کرمان با شهرداری‌های استان کرمان برای تسریع در نوسازی بافت‌فرسوده مبادله شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه سفر به استان کرمان در جمع شهرداران این استان حضور یافت. در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداران این استان مبادله شد.

در این نشست رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی کرمان آماری در خصوص بافت‌های فرسوده استان ارایه کرد و گفت: در استان کرمان ۶ هزار و ۲۲۳ هکتار محدوده بافت فرسوده وجود دارد که ۹ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

حافظی ادامه داد: ۴۵۴ هزار و ۸۰۰ نفر در این بافت سکونت دارند که ۲۹ درصد جمعیت استان را در بر می‌گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی کرمان در خصوص سکونتگاه‌های غیررسمی نیز گفت: در استان کرمان بیش از ۴ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که ۱۵ درصد جمعیت شهرها را شامل می‌شود و بیش از ۱۲۲ هزار نفر در این گونه بافت سکونت دارند.

او ادامه داد: در مجموع حدود ۴۰ درصد جمعیت استان کرمان در محدوده‌های پر خطر زندگی می‌کنند که این موضوع زنگ خطری برای مسوولان متولی است تا کار مقاوم‌سازی و نوسازی مساکن فرسوده شتاب گیرد.

حافظی همچنین از تدوین بسته‌های تشویقی بومی خبر داد و گفت: شهرداری‌های استان کرمان متناسب با شرایط زیستی خود بسته‌های بومی جدیدی را تهیه و به زودی به تصویب کمیسیون ماده پنج می‌رسانند.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازافرینی شهری ایران در این نشست گفت : استان کرمان نیاز به جهاد صدور سند دارد و شهرداری‌ها این کار را کلید بزنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این که شهرداران نوسازی بافت‌های فرسوده را در اولویت قرار دهند، از آن‌ها خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به  تحقیق و تدقیق محدوده‌های هدف بازآفرینی اقدام کنند.

او همچنین از شهرداران خواست بسته تشویقی شهرسازانه را اجرایی کرده و در صورت نیاز بسته تشویقی خاص شهر خودشان را تدوین کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: شهرداران می‌توانند در هر شهری که زمین دولتی دارد از ظرفیت بند «ی» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید مردم ساکن در این محلات با گفت‌وگوی چهره به چهره توسط افراد متخصص و گروه‌های جهادی تخصصی توجیه شده و از تسهیلات، مزایا و امتیازات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

امیر مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه در جنوب کرمان ۸۸ درصد معابر خاکی هستند گفت یکی از مشکلات جنوب استان کرمان بالا بودن نرخ مهاجرت است.

او ادامه داد: البته وجود ریز گردها و دمای بالای ۵۰ درجه نیز مزید بر علت شده است.

او افزود: در مجموع  علیرغم فعالیت‌های انجام شده در سالهای گذشته موفق به نگهداشت مردم در شهر نشدیم.

او اضافه کرد: شش شهر جنوب استان کرمان بافت مصوب دارند که ۱۴ درصد مساحت و ۲۱ درصد جمعیت شهرهای بر اساس طرح مصوب در بافت‌های ناکارآمد قرار گرفته‌اند.

گفتنی است در این نشست شهرداران شهرهای مختلف استان کرمان به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.

همچنین در این مراسم از شهردار بم به عنوان شهرداری برتر در حوزه بازآفرینی شهری تقدیر شد.