شناسهٔ خبر: 154034 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

از ابتدای امسال تاکنون؛

مجموع عملیات تخلیه و بارگیری منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به ۳۴ میلیون تن رسید

بندر امام خمینی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالا در  منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از ابتدای امسال تاکنون به بیش از  ۳۳ میلیون ۹۰۴هزار تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، ابوطالب گرایلو با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) از ظرفیت بالایی در حوزه تخلیه و نگهداری کالای اساسی برخوردار است، اظهار کرد: باتوجه به تخلیه و بارگیری ۳۳ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۵۵ تن کالا در این بندر طی سال جاری، از این میزان ٢٠ میلیون و ۶۵۱ هزار تن مربوط به بارگیری و بیش از ١٣میلیون و ۷۴۷ هزار مربوط به تخلیه کالا در این بندر است.

وی تصریح‌کرد: این بندر همچنین از قابلیت‌های ترانزیتی و ترانشیپی (کالاهای نفتی و غیر نفتی) به کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز، مطلوب‌ترین بندر در کاهش زمان هزینه انتقال کالا به مراکز مصرفی کشور است.

رشد عملکرد بندر امام‌خمینی (ره) در حوزه ترانزیت و صادرات

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اضافه‌کرد: عملکرد این بندر در حوزه ترانزیت کالا از ابتدای امسال تاکنون، ٢ میلیون و ۵١٠هزار و ۶٠٢ تن بوده که نسبت به ۹ ماهه نخست سال گذشته، ۱۷۲ درصد رشد داشته است.

به گفته گرایلو، ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) از ٩٢۴ هزار و ۵٩٨ تن در سال ۱۴۰۱ به ٢ میلیون و ۵١٠ هزار و ۶٠٢ تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی همچنین میزان رشد کالاهای صادراتی از این بندر را نسبت به سال گذشته ۹ درصد عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۱۶ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۴۴۹ تن کالا از بندر امام‌خمینی (ره). به مقصد کشورهای مختلف با شناورهای اقیانوس‌پیما بارگیری شده‌است.

گرایلو تصریح‌کرد: همچنین مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری مواد معدنی و شیمیایی در ۹ ماهه سال ١۴٠٢ به هفت میلیون و ١٣ ۴ هزار و ۶١۵ تن رسیده که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ١٣ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در ۹ ماهه امسال با رشد ۱۷ درصدی به بیش از ۱۵ میلیون و ۵۱ هزار تن رسیده است.

بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالاهای اساسی است. پارسال حدود ۴۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه تأمین کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است.