شناسهٔ خبر: 154306 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ایجاد رضایت عمومی از وضعیت شبکه جاده‌ای، هدف اصلی راهداری استان یزد

مدیرکل راهداری یزد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه علت تأخیر در تکمیل پروژه‌های حوزه راه، عدم تزریق اعتبارات کافی است، گفت: هدف اصلی مجموعه راهداری در شهرستان‌ها و مرکز استان این است که بتوانیم با اعتبارات موجود، نارضایتی‌های  عمومی از وضعیت شبکه جاده‌ای استان را به حداقل رسانده و آن را رفع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمد رستگاری در دیدار با حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی امام‌جمعه شهرستان مهریز، ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد راهداری در این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان مهریز در حوزه جذب قیر و مصرف آن در پروژه‌های مختلف به میزان ۱۹۰۰ تُن، دومین شهرستان استان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، افزود: یکی از پروژه‌های حیاتی مهریز تأمین روشنایی محور یزد -  مهریز است که پس از تلاش‌های متعدد ۶ ماهه مسئولین ذی‌ربط، موفق به خارج کردن آن از رکود شده و هم‌اکنون جهت تکمیل آن به دنبال جذب اعتبارات هستیم.

رستگاری با تأکید بر اینکه علت اصلی تأخیر در تکمیل پروژه‌ها، عدم تزریق اعتبارات کافی است، ادامه داد: هرچند مدیریت اجرا و به سرانجام رساندن پروژه‌ها در شرایط اعتباری فعلی بسیار سخت است؛ اما تاکنون اجازه تعطیلی هیچ پروژه‌ای را نداده و تمامی تلاش ما این است که پروژه فوق نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به پروژه‌های بخش ایمنی و راه‌های روستایی نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات تخصیص یافته کمتر از ۱۵ درصد کل نیاز استان است؛ اما تاکنون به شکلی برنامه ریزی شده است که بتوانیم نارضایتی مردمی در شبکه جاده‌های استان را به حداقل برسانیم و نارضایتی‌های عمومی را رفع کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان یزد در حال حاضر به لحاظ نرخ تلفات حوادث جاده‌ای، جز پنج استان اول کشور است. هرچند این آمار قابل‌قبول است؛ اما مطلوب نیست؛ چراکه بخش عمده حوادث ناشی از عوامل انسانی است که رفع آن نیز به فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و حساس سازی مردم نیاز دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با تأکید بر اینکه اصحاب رسانه،ائمه جمعه و جماعات و روحانیون، نقش سازنده‌ای در اطلاع‌رسانی به مردم ایفا می‌کنند، ادامه داد: در همین راستا طرح حضور در مساجد با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری، در دستور کار راهداری قرار دارد. 

در ادامه حجت‌الاسلام محی‌الدینی نیز به بخشی از مشکلات حوزه راه در مهریز اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم ترافیک سنگین محور مهریز -  یزد، باید تدابیری جهت افزایش ایمنی و کاهش حوادث تلخ و ناگوار در این محور، اندیشیده شود.

امام‌جمعه مهریز خاطرنشان کرد: آموزش یکی از ارکان بسیار مهم در حوزه فرهنگ‌سازی به جهت کاهش حوادث جاده‌ای است که آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، سازمان تبلیغات و سایر دستگاه‌های فرهنگی باید در این زمینه ورود کنند.

وی ضمن تأکید بر بهسازی و ساماندهی نمازخانه مساجد در مجتمع‌های خدمات رفاهی، اذعان کرد: یکی از ضروریات شهرستان مهریز با داشتن غریب به ۵۵ نفر جمعیت، واحدهای دانشگاهی و آموزش عالی، احداث ترمینال مسافربری در شأن مردم این منطقه است.

محی‌الدینی در ادامه عبور و مرور کامیون‌ها و ناوگان حمل‌ونقل بار را یکی از چالش‌های شهرستان مهریز عنوان کرد که علاوه بر ایجاد خطر و افزایش احتمال حوادث جاده‌ای، زیرساخت‌های راه را که با هزینه‌های بسیار سنگین ایجاد شده است، تخریب می‌کند.

در خاتمه نیز حامد معتمدی معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل، اذعان کرد: در صورت حمایت از بخش خصوصی با همکاری فرمانداری و سایر ارگان‌های مربوطه در شهرستان، می‌توان ضمن برطرف کردن مشکل ورود کامیون‌ها به شهر، محلی را به منظور بلیط فروشی مهیا و به عنوان ترمینال از آن بهره‌گیری کرد.

گفتنی است در این دیدار، سید حسین محمدی معاون راهداری، حامد معتمدی معاون فنی و راه های روستایی، علیرضا مشرف مدیرروابط عمومی و مشاور مدیرکل نیز حضور داشتند.