شناسهٔ خبر: 154310 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان عنوان کرد:

اتصال انزلی به شبکه ریلی موجب فعال شدن ۸۰ درصد ظرفیت بندر می شود

بندر انزلی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از پیگیری مدیران عامل سازمان بنادر و شرکت راه آهن برای اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی با احداث یک خط آنتنی خبر داد و گفت: در صورت اتصال این بندر به راه آهن می توان از ۸۰ درصد ظرفیت ۱۰ میلیون تنی بندر انزلی استفاده بهینه داشت.

حسین یونسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه بنادر استان گیلان اظهار کرد: طرح بندر گردشگری چمخاله در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن شامل احداث جاده دستری به طول ۸۰ متر، پل دسترسی به طول ۳۵۲ متر، دو بازوی مج شکن و ۵ هکتار حوضچه آرامش است که تا یک ماه آینده به اتمام می رسد و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در راستای سیاست های کلی توسعه دریا محور، زمینی به مساحت ۲۰ هکتار برای توسعه گردشگری دریایی و احداث اسکله تفریحی، هتل، مارینا، رستوران، سازه های آبی و خشکی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مشخص شده است.

عملکرد ۹ ماهه بندر انزلی؛ رشد ۵۵ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل

وی در ادامه به عملکرد مجتمع بندی انزلی اشاره کرد و گفت: میزان واردات مجتمع بندری انزلی طی ۹ ماهه امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا همچون غلات، روغن خام خوراکی، چوب و آهن آلات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد و از این اقلام؛ تخلیه روغن خام خوراکی ۲۸۹ درصد، غلات ۶۹ درصد و آهن آلات ۳۳ درصد رشد داشته است. همچنین ۲۵۰ هزار تن کالا از جمله محصولات پتروشیمی و مصالح ساختمانی طی مدت مذکور از این بندر صادر شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه تعداد ۵۴۲ فروند شناور تجاری طی این مدت وارد مجتمع بندری انزلی شده است: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

یونسی  با اشاره به رشد ۳۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا، تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۴۷۸ هزار تن انواع کالا در بندرانزلی تخلیه و بارگیری شد.

احداث کارخانه کشتی سازی در بندر انزلی

وی در ادامه با اشاره امضا دو تفاهمانه سرمایه گذاری در هفته حمل و نقل گفت: تفاهمنامه ساخت مخازن نگهداری روغن خوراکی به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در استانه تحویل زمین و تجهیز کارگاه است. تفاهمنامه ساخت کارخانه کشتی سازی به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز، که طرح توجیهی آن تهیه و اقدامات کارشناسی آن انجام شده است که با امضا قرارداد، حدود ۶ هکتار زمین، برای راه اندازی یک خط تولید کشتی و یک مرکز تعمیر و نگهداری در اختیار طرف‌قرارداد قرار می گیرد.

یونسی یادآور شد: از ۱۷ پست اسکله موجود در بندر انزلی ۱ پست خدماتی، یک پست گردشگری، دو پست نفتی و ۱۳ پست اسکله تجاری است که همزمان ۱۵ کشتی می توانند در این بندر پهلوگیری کنند.  

جایگاه بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به چشم اندازی که برای بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب تعریف شده است، گفت: به دنبال  کاهش زمان حمل از ۳۵-۵۰ روز به ۱۸-۲۵ روز، ساماندهی لجستیک و تسریع رویه های گمرکی هستیم. همچنین در نشستی که با طرف روس در جریان بازدید از بنادر حوزه دریای خزر این کشور داشتیم، مسائل مربوط به خطوط کشتی رانی در بنادر مرور و مشکلات و موانع نوبت دهی کشتی های ایرانی و دریانوردان برطرف شد.

وی با بیان اینکه بنادر شمالی ایران به مراتب بهتر از بنادر روسیه هستند، گفت: درحالی بندر انزلی از ظرفیت انبارش ۳۵۰ هزار تن کالا، ۱۷ اسکله و ظرفیت پهلوگیری ۱۵کشتی برخوردار است که این امکانات در بنادر روسیه وجود ندارد.

یونسی با اشاره اقدامات انجام شده برای فراهم شدن شرایط فعالت های ترانزیتی در بندر انزلی تصریح کرد: اگرچه تراز آب دریا خزر، روزانه در حال کاهش است. اما با لایروبی به موقع این پدیده را مدیریت کرده ایم. درحالیکه کشتی‌ها در بندر آستراخان نمی توانند با تمام ظرفیت بارگیری کنند.

پیگیری برای اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی

وی افزود: خط آنتنی که قرار بود با احداث آن بندر انزلی به شبکه ریلی متصل شود با مسائل زیست محیطی مواجه شده است و هم اکنون از سوی معاونان وزیر راه و شهرسازی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و  مدیرعامل راه آهن در دست پیگیری قرار دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان  با اشاره به تاثیر اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور بیان کرد: در صورت اتصال بندر انزلی به راه آهن می توان از ۸۰ درصد ظرفیت ۱۰ میلیون تنی بندر انزلی استفاده بهینه داشت.

جذابیت سایر شقوق نسبت به حمل و نقل دریایی در آستارا

مدیرکل بنادر و دریا نوردی استان گیلان در ادامه به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات و موانع در بندر آستارا اشاره کرد و گفت:  دو پست اسکله در بندر آستارا وجود دارد و ظرفیت بندر آستارا معادل ۷۰۰ هزار تن است. همچنین آستارا تنها شهری است که مرز آبی، ریلی و دریایی با کشورهای همسایه دارد و همین مزیت رقابتی در حمل بار باعث شده است که شقوق ریلی و جاده‌ای نسبت به مُد دریایی، جذابیت بیشتری نزد صاحبان کالا داشته باشند.

یونسی تصریح کرد: طبق اعلام گمرک در سال گذشته ۵۰۰ هزار تن کالا با حمل و نقل ریلی جابه جا شده است و پیش بینی شده که حمل و نقل بار با قطار به ۸۰۰ هزار تن در سال جاری برسد. 

اقدامات انجام شده برای بنادر و دریانوردی استان گیلان از ابتدای دولت سیزدهم

یونسی اقدامات انجام شده در بندر انزلی از ابتدای دولت سیزدهم را قابل توجه توصیف کرد و گفت: افزایش ظرفیت این بندر با ساخت و بهره از دو سیلوی ۹۵ هزار تنی، لایروبی بندر آستارا پس از ۱۲ سال که سال ۱۴۰۱ انجام شد، برق رسانی به کشتی ها طبق مقررات کنوانسیون مارپٌل باهدف حفاظت از محیط زیست دریایی و آغاز عملیات لایروبی تالاب انزلی در راستای مسئولیت اجتماعی که برای اولین بار از مردادماه امسال آغاز شد، اقدامات قابل توجهی است که در دولت سیزدهم رقم خورده است و اقدامات بزرگ دیگری نیز در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.