شناسهٔ خبر: 154450 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه هماهنگی راهداری زمستانه مطرح شد؛

تأمین سوخت سیار و جیره خشک جهت یاری رساندن به کاربران و مسافران گرفتار در برف

اداره کل راهداری یزد در جلسه هماهنگی راهداری زمستانه که با حضور ارگان‌های مرتبط به میزبانی اداره کل راهداری یزد برگزار شد، تأمین سوخت سیار، جیره خشک و امکان اسکان اضطراری برای مسافران و کاربران جاده‌ای گرفتار در برف، پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمد رستگاری در ابتدای این نشست، اظهار کرد: از مسئولین دستگاه‌های مربوطه درخواست می‌شود تا در این ایام نهایت همکاری و تعامل را داشته‌باشند تا در زمان بارش و یخ‌زدگی جاده بتوانیم با ارتباطات به‌موقع، در کنار بازگشایی مسیرها، کمترین حوادث و آسیب‌ها را شاهد باشیم و بهترین شکل صحنه را مدیریت کنیم.  

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، افزود: به‌منظور ارتباط بهتر دستگاه‌ها امدادی با پلیس‌راه، راهداری و وزارت صمت جهت اعزام به‌موقع تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز از جمله جرثقیل، آمبولانس، ماشین آتش‌نشانی و…، لیست کشیک افراد در ارگان‌های نام‌برده در اختیار مرکز مدیریت راه‌های استان قرار گیرد.  

رستگاری خاطرنشان کرد: با رصد روزانه اطلاعات جوی مناطق مختلف استان می‌توان محورهایی که بیشترین احتمال وقوع یخ‌زدگی و حادثه در آن وجود دارد، شناسایی و در کمترین زمان ممکن کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط، ابتکار عملیات را در دست گیرند.  

در ادامه نماینده سازمان اورژانس استان، یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمان بروز حادثه را بازگشایی به‌موقع جهت اعزام آمبولانس به محل عنوان کرد و ادامه‌داد: در حال حاضر ۶۸ پایگاه جاده‌ای اورژانس در سراسر استان که ۱۳ مورد آن پایگاه شهری است، آماده خدمت‌رسانی به‌هم استانی‌ها هستند.  

سپس نماینده جمعیت هلال‌احمر استان نیز از آمادگی ۱۲ پایگاه جاده‌ای خبر داد و گفت: به‌منظور هر چه بهتر اجرا شدن طرح راهداری زمستانه، دو پایگاه موقت در سه راه جرقوئیه و بخش نیر، پیش بینی شده‌است. ضمن اینکه برای افراد گرفتار در جاده‌ها به‌واسطه یخ‌زدگی و برفگیر شدن، امکان اسکان و توزیع جیره خشک در پایگاه‌ها، فراهم شده‌است.

نماینده سازمان آتش‌نشانی شهرداری یزد نیز عمده مشکل در زمان وقوع حوادث جاده‌ای را حضور به‌موقع جرثقیل جهت رهاسازی مصدومین عنوان و تأکید کرد: با توجه به اینکه برخی حوادث در هنگام شب رخ می‌دهد و بعضاً نجات جان افراد مستلزم اعزام جرثقیل به محل و انجام عملیات رهاسازی است، عدم اعزام به‌موقع جرثقیل موجب فوت افراد می‌شود.

در خاتمه این نشست محقق شد هماهنگی‌های لازم با وزارت صمت جهت اعزام جرثقیل به محل حوادث صورت گیرد و در رابطه با حوادث مرتبط با کامیون‌های حمل محمولات خطرناک، تدابیر لازم از جمله برگزاری جلسات آموزشی برای آتش‌نشانان و متصدیان جرثقیل و حتی عوامل پلیس‌راه، از سوی شرکت نفت انجام شود.  

پیش‌بینی‌های لازم جهت تأمین سوخت سیار نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.