شناسهٔ خبر: 154510 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صنعت حمل ونقل، رتبه هفتم اشتغالزایی در کشور را دارد

خبر معاون حمل ونقل سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای، در جلسه با متولیان صنعت حمل ونقل جاده ای استان قم عنوان کرد: صنعت حمل ونقل با ۸۰۰ هزار نفر فعال مستقیم و ۵ هزار همت سرمایه‌گذاری، جایگاه هفتم اشتغالزایی کشوری را دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه وشهرسازی از استان قم، حمیدرضا معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در جلسه با متولیان صنعت حمل ونقل جاده ای استان قم مطرح کرد: رتبه هفتم اشتغالزایی در کشور، به صنعت حمل ونقل تعلق دارد.

شهرکی در نشست با مدیر، معاونین، مدیر دفتر حراست، روسای ادارات حمل ونقل کالا و مسافر و ....اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم و همچنین مدیران شرکتها و انجمن های صنفی حمل ونقل جاده ای قم، اظهار کرد: صنعت حمل و نقل با ۸۰۰ هزار نفر فعال مستقیم و پنج هزار همت  سرمایه‌گذاری، جایگاه هفتم کشور دراشتغالغزایی را دارد.

وی با یاد آوری این مهم که افزون بر ۳۴ درصد سوخت کشور در بخش حمل ونقل جاده ای به مصرف می رسد، تاکید کرد: به منظور ساماندهی و بهینه سازی مصرف سوخت، ارتقا زیر ساخت‌های نظارتی و ساماندهی اسناد حمل ونقلی بخصوص بارنامه ضروری است.

شهرکی در این جلسه که مدیران ادارات کل حمل ونقل کالا و مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای وی را همراهی می کردند، به مبحث نوسازی ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای مسافر اشاره کرد و گفت: دوهزار دستگاه اتوبوس، به کشور وارد شده که جهت واگذاری به جامعه هدف با ۱۳ شرکت قرار داد منعقد شده و تاکنون ۶۰۰ ثبت نام نیزجهت دریافت ناوگان درج شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با تاکید بر آنکه نزدیک ۶۰ درصد از کل مبلغ خودرو به صورت وام قابل پرداخت است، گفت: کارمزد وام لحاظ شده نیز  ۱۲ درصد است که مناسب و اقتصادی است.

شهرکی ادامه داد: متناسب با وضعیت اقتصادی و شرایط متقاضیان، انواع خودروهای ناوگان عمومی حمل مسافر، شامل: اتوبوس، مینی بوس، میدل باس، سواری کرایه، تهیه و آماده واگذاری است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: هرنوع تغییر کاربری درناوگان اتوبوس، تحت عنوان ارائه خدمات ویژه( وی آی پی) ممنوع است.

در این جلسه داریوش باقر جوان، طی سخنانی جاده را عرصه ریسک پذیری دانست و تصریح کرد: هرنوع ریسک پذیری جاده ای مستلزم علم، تجربه و... حرفه ای بودن شبکه( خودرو، جاده و راننده) است.

وی دربخش دیگری از اظهارات خود به موضوع تغییر کاربری ناوگان اتوبوسی و وی آی پی سازی اشاره و تاکید کرد: ساختار خدماتی و تعداد صندلی‌های هر اتوبوس مطابق با مشخصات مندرج در کارت خودرو تعیین و هرنوع تغییر تحت عنوان وی آی پی سازی، فاقد وجاهت قانونی و ممنوع است.

باقر جوان افزایش بهای بلیط را چاره رفع مشکلات ندانست و خاطر نشان ساخت: باید دررویکرد و بهره وری تغییر ایجاد کرد و هرنوع تغییر دربهره وری ، مستلزم افزایش ظرفیت به معنای عام آن است.

مدیر کل دفتر حمل ونقل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: تنها نیم درصد، بارنامه ها درکشور، به طور صوری صادر می شوند.

دیگر سخنران این جلسه مهرداد حمد الهی، مدیر کل دفتر حمل ونقل  سازمان متبوع بود که به سازوکارهای لحاظ شده جهت مدیریت صدور بارنامه درکشور پرداخت و گفت: با توجه به نظارتهای مستمر، الکترونیکی شدن صدوربارنامه و ... شاهد کاهش چشمگیر صدور بارنامه های صوری به میزان تنها نیم درصد درکشور هستیم.

وی دربخش دیگری از گفته های خود به وضعیت بیمه تکمیلی رانندگان بخش حمل ونقل کالا درکشور اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، مقرر شده تا پایان امسال، برای یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر راننده و خانواده های آنان بیمه تکمیلی صادر شود.

یک میلیون و۶۰۰ هزار نفر مسافر و ۴ میلیون تن کالا، جابجا شده است

در ابتدای این نشست، محمد پورتیموری، مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم درسخنانی ضمن عرض خوش آمد، به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته درحوزه حمل ونقل جاده ای استان طی ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: طی این مدت افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر و ۴ میلیون تن کالا، دراستان قم جابجا شده است.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته جهت صیانت از راهها و افزایش ضریب ایمنی تردد( مرتبط با حمل بار از معادن) دراستان اظهار داشت: از ابتدای امسال طرحهایی به منظور ساماندهی حمل باراز معادن اجرا شده اند که درهمین راستا میتوان به شناسایی ظرفیت معادن و رصد مسیرهای حمل بار اشاره کرد.

پورتیموری افزود: همچنین مقرر گردید، معادن استان نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: شرکتهای حمل ونقل کالا استان جهت استقرار در معادن اعلام آمادگی کرده و مجوز آن نیز صادر شده است.

درابتدای این سفر، معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و همراهان با حضور درگلزار شهدای مدافع حرم آرامستان بهشت معصومه س، با عطر افشانی، اهدا گل و قرائت فاتحه بر مزار گلگون کفنان مدافع حرم نبوی ص، به ساحت مقدس شهدا ادای احترام کردند.

از دیگر برنامه های این سفر، دیدار با خانواده معظم شهدا و قرائت پیام و تسلیم لوح سپاس داریوش امانی، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای جهت این اسوه های صبر و مقاومت بود که درفضایی معنوی و عاری از تکلف صورت گرفت.