شناسهٔ خبر: 154761 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در مناطق سردسیر

برف سرما کاهش دما باران کولاک سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف و باران و کاهش محسوس دما در مناطق سردسیر هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی امروز یکشنبه 16 دی ماه موجب بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف و کاهش محسوس دما می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی این شرایط خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال شرق هرمزگان را در بر می‌گیرد.

احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش محسوس دما و احتمال آسیب به محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی از جمله مخاطرات این سامانه است.

آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی در این شرایط جوی ضروری است.

سازمان هواشناسی به محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن های پرورشی و حفاظت از کندوها با توجه به نوسانات محسوس دما، عدم انجام مبارزه شیمیایی در دمای زیر صفر، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و استفاده از کودهای مناسب برای مقاومت گیاهان به سرما توصیه کرده است.