شناسهٔ خبر: 15483 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازدید جمعی از معاونان وزیر راه و شهرسازی از پایگاه خبری؛

نظرات و توصیه‌های معاونان آخوندی به پایگاه خبری: لزوم یکپارچه‌سازی نظام اطلاع‌رسانی وزارتخانه/ پل ارتباطی مردم و مسئولان/ بهترین مرجع مورد وثوق برای مخاطبان/ رفع خلاء اطلاع‌رسانی

پایگاه خبری جمعی از معاونان وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در نخستین سالروز تاسیس این رسانه، نظرات٬ توصیه ‌ها و پیشنهادات خود را درباره ارتقای اطلاع‌رسانی در این حوزه اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ روز چهارشنبه ۱۸ آذر ماه نخستین سالروز تاسیس پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بود. این رسانه در طول یک سال فعالیت رسمی خود بر تولید اخبار در بخش‌های مسکن‌و‌شهرسازی و حمل‌و‌نقل توجه داشت و همواره کوشیده تا به عنوان یک رسانه تخصصی با نگاهی کارشناسانه در پوشش خبری موضوعات عمل کند.

در سالرروز یک‌سالگی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جمعی از معانان وزیر راه و شهرسازی و مدیران این وزارتخانه با حضور در پایگاه خبری نظرات و توصیه‌های خود را اعلام کردند که این دیدگاه‌ها به شرح زیر است:

لزوم یکپارچه‌سازی نظام اطلاع‌رسانی در وزارت راه و شهرسازی

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تنها فضای اطلاع‌رسانی است که همگام با سیاست‌های دولت یازدهم و به ویژه دیدگاه‌های وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کند. به عقیده من این نکته مهمی است که ما بتوانیم همزمان با طرح سیاست‌هایی نوین مانند اندیشه ایران‌شهر، حقوق شهروندی، بحث‌های بازآفرینی، ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، حمل و نقل یکپارچه شهری، حمل و نقل ریلی و تحرک و جابجایی در شهرها در این زمینه‌ها گام برداریم و تمام این موارد در اخبار پایگاه خبری به خوبی مشهود است.

یکی دیگر از مهمترین مزیت‌های پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی انعکاس سریع اخبار این حوزه است و تمامی اخبار در حوزه‌های مشخص به تفکیک دسته‌بندی شده‌اند.

در این فضای رسانه‌ای، معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی و مدیران این حوزه نیز باید پایگاه خبری را یکی از بازوهای خود بدانند تا زمینه برقراری ارتباط موثرتر فراهم شود. این پایگاه می‌تواند در بخش‌های تخصصی معاونت‌های مختلف حضور داشته باشد؛ همانطور که در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی که حوزه فعالیت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است به خوبی وارد شده است. این فعالیت در تحقق خرید کارخانه ریسباف در سال گذشته و نجات این کارخانه از تخریب به وسیله پایگاه خبری انجام شد. یعنی خواست موضوع به جامعه منتقل شد و مردم خواسته‌های خود را طلب کردند.

پایگاه خبری در بحث حاشیه‌نشینی مشهد نیز فعالیت مناسبی داشت و این موضوع به یکی از اولویت‌های جدی دولت تبدیل شد و اعضای هیئت دولت پیگیر این موضوع هستند. این‌ها نمونه‌هایی از حضور تخصصی پایگاه خبری در حوزه عمران و بهسازی شهری است و معتقدم که تمامی معاونت‌ها می‌توانند در حوزه تخصصی خود از توان پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بهره ببرند و جریان خبررسانی که اکنون بالا به پایین است را برعکس کنند.

رسالت پایگاه خبری را می‌توان تغییر این جریان بالا به پایین در خبررسانی دانست. در گذشته جریان بدین گونه بود که مسئولان به مردم می‌گفتند که چه کارهایی انجام شده اما در حال حاضر مردم خواسته‌هایی دارند و ما در حال پاسخگویی به آن‌ها هستیم.

انتقادی که به جریان موجود وارد می‌شود در رابطه با وضعیت چندگانه نظام اطلاع‌رسانی در وزارت راه و شهرسازی است. بهتر است بعد از سال‌ها به این نتیجه قطعی برسیم که سیستم‌های موجود و نظام اطلاع‌رسانی را یکپارچه کنیم و سایت‌های وزارتخانه و بخش‌های داخلی معاونت‌ها با پایگاه خبری همسو شوند تا صدای واحدی از وزارتخانه شنیده شود.

به نظر من در صدا و سیما هم حضور کیفی اخبار آنطور که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وجود دارد دیده نمی‌شود اما کنترل محتوای کیفی با تاکید بر شاخص‌هایی که از آن‌ها نام بردم در پایگاه خبری دقیق‌تر از دیگر رسانه‌ها انجام می‌گیرد. پایگاه خبری می‌تواند بانی یک شبکه و تشکل شود که با گرد هم آوردن همه دستگاه‌ها، گروه‌های مختلف را در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف همراستا و همزبان کند.

ارتباط دو سویه مردم و مسئولان از الزامات پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

سید حسین میرشفیع معاون راه‌های روستایی وزیر راه و شهرسازی: اطلاع رسانی به موقع به عنوان رسالت یک رسانه که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز مشهود است موجب شده تا از نشر بسیاری از شایعات جلوگیری شود ولی اعتقاد به این دارم که باید ارتباط با مردم دو طرفه شود و پایگاه خبری باید برای ارتباط قوی با مردم راه حلی پیدا کند و خبرنگاران پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حرف مردم را به مسئولان برسانند.

راه اندازی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایده بسیار خوبی بود و در مدت یکسال گذشته از عمر این رسانه، منبع خبر بسیاری از رسانه‌های حرفه‌ای است و این به مستند شدن و درست بودن اخبار کمک می‌کند.

ضعف ارتباط وزارت راه و شهرسازی با شهروندان پیش از تاسیس پایگاه خبری

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: پایگاه خبری توانست با حضور خود و با اعضایی که احساس می‌شود این شغل را دوست دارند و با علاقه کار می‌کنند، به تدریج خلاء ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی را در وزارت راه و شهرسازی پُر کند.

پیش از تاسیس پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خلاء یک رسانه در این وزارتخانه احساس می‌شد و ارتباط ما با شهروندان و سایر رسانه‌ها دچار یک ضعف اساسی بود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تریبون تبلیغات وزارتخانه نبود

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی: در سالگرد تاسیس پایگاه خبری، برای همکاران پرتلاش این حوزه آرزوی موفقیت روز افزون دارم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد توسعه هر چه بیشتر کمی و کیفی فعالیت‌های پایگاه خبری باشیم.

نکته قابل توجه این است که پایگاه خبری وزارتخانه مانند تریبون تبلیغاتی وزارت راه و شهرسازی عمل نکرده، بلکه همچون یک خبرگزاری تخصصی، تلاش می‌کند دیدگاه‌ها و نظرات اساتید دانشگاه، پژوهشگران، جامعه حرفه‌ای، فعالان تشکل‌ها و بخش عمومی را نیز به مخاطبان خود عرضه کند که تصور می‌کنم این موضوع یکی از علل اصلی اقبال عمومی به پایگاه خبری است.

به نظر من پایگاه خبری وزارتخانه توانسته است در طی فعالیت یک ساله خود به مرجع مورد وثوقی برای بازدیدکنندگان تبدیل شود که این جایگاه بدون تردید به پشتوانه فعالیت توام با دقت و سلامت و صحت حاصل شده است./

نظر شما