شناسهٔ خبر: 155003 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بسته‌های تشویقی شهرسازانه راهکار تسریع در روند نوسازی

حضور نمایندگان سفیر بم در بوشهر نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در اجرای طرح پویش نوسازی مسکن، بسته‌های تشویقی شهرسازانه یا کالبدی برای تسریع در روند نوسازی برای سازندگان در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بوشهر مهرناز عطاران نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان بوشهر اظهار کرد: در ۵ دی ۱۴۰۱ مصادف با سالروز زلزله بم، پویش جهانی نوسازی مسکن در کشور آغاز شد و در همه استان‌ها و ۱۰۱ شهر کشور موضوع نوسازی مسکن و اهمیت مقاوم‌سازی آن با توجه به بلایایی که احتمال وقوع آن است، مورد توجه قرار گرفت.

عطاران افزود: این طرح شروعی شد تا امسال در همه استان‌ها با عنوان یک جایزه اجرایی شود و باتوجه به این‌که سال اولی است که در قالب تقدیر اجرا می‌شود، به چند دستگاه اجرایی، چون راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر محدود شد، اما در سال آینده این طرح گسترده‌تر اجرا خواهد شد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: در قالب این طرح هر کس از مهندسان مشاور تا مردم که در زمینه بازآفرینی شهری و بهتر شدن زندگی محلاتی که آسیب پذیر هستند، کاری انجام داده است شناسایی و تقدیر می‌شوند تا برای تداوم این برنامه انگیزه بگیرند.

وی گفت: نوسازی مسکن، بسته‌های تشویقی شهرسازانه یا کالبدی (مانند افزایش تراکم و کاهش تامین زمین پارکینگ) و تشکیل حلقه‌های واسط برای تسریع روند نوسازی از جمله مشوق‌ها برای انگیزه به سازندگان است.

نائب رئیس شورای شهر بم و سفیر نوسازی برای ایران قوی نیز گفت: ۲۰ سال قبل در اثر بلایای طبیعی افزون‌بر ۴۰ هزار نفر از اهالی بم جان خود را از دست دادند که علت آن سکونت مردم در یک بافت قدیمی و سنتی و منازلی بود که ایمنی و مقاومت لازم را نداشتند.

سمانه سام‌نژاد افزود: پس از این حادثه، منازل مردم مستحکم‌تر از قبل بنا شد و امروز بم مستحکم، از آن آوارها بلند شده و یک پیام را برای مردم ایران دارد که در گوشه گوشه کشور، مناطقی که در کنار گسل‌ها بنا شده هر کدام می‌تواند دچار زمین لرزه و گرفتن جان هموطنی شود؛ پس این موضوع باید مد نظر قرار بگیرد تا خانه‌هایی مستحکم بنا شود تا حادثه‌ای، چون بم اتفاق نیفتد.