شناسهٔ خبر: 155356 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تمهیدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای سامانه بارشی پیش رو اعلام شد؛

استقرار ۱۲ هزار راهدار و ۹۶۰۰ دستگاه ماشین آلات در جاده‌ها برای مقابله با مخاطرات جوی

راهداری زمستانی مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تشریح تمهیدات این سازمان و آمادگی ۱۰۰ درصدی برای سامانه بارشی پیش رو گفت: با شدت گرفتن برف و کولاک احتمال انسداد محورهای کوهستانی استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل وجود دارد که در این صورت اطلاع‌رسانی می‌شود.

غلامحسین بهرامی نیا مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزات راه و شهرسازی در خصوص تمهیداتی که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی اندیشیده شده، اظهار کرد: امسال با ۱۲ هزار راهدار، ۹۶۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک به همراه ۱۰۶۳ پایگاه ثابت و سیار در سطح استان‌ها و راه‌های کشور، همچنین دپو ۶۵۰ هزار تن مصالح شن و نمک در این پایگاه‌ها از تاریخ ۱۵ آبان ماه تا ۲۰ فروردین سال آینده در قالب قرارگاه راهداری زمستانی آماده خدمت‌رسانی به مسافران در جاده‌های کشور هستیم.  

وی در ادامه بیان کرد: با استقرار بیش از یک‌هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری در سطح راه‌های کشور به خصوص در محورهای پر ترافیک و برف گیر، تصاویر به ستاد منتقل و پایش انجام می‌شود. همچنین به محض اعلام هشدارهای هواشناسی دستورات به استان‌های مربوطه ابلاغ و از طریق مرکز مدیریت راه‌های کشور به تمام استان‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. 

مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران  گفت: حدود ۸۰۰ گردنه برف گیر در کشور وجود دارد و در صورت بارش سنگین برف و کولاک ۳۰۰ گردنه آن‌ها معمولا نیاز به توجه، امکانات و نیروی انسانی بیشتری نسبت به سایرین دارد که به همین میزان نیروی‌های خود را آنجا افزایش می‌دهیم. 

مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران این سازمان گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی، امروز با ورود سامانه بارشی از شمال غرب کشور، استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تخت تاثیر قرار می‌گیرند که با توجه به شدت بارش‌ها در جنوب آذربایجان غربی و اردبیل هشدار وضعیت نارنجی اعلام شده است. 

وی افزود: در صورت بارش سنگین برف و کولاک در این استان‌ها امکان اعلام انسداد در محورهای کوهستانی وجود دارد اما با آمادگی ۱۰۰ درصدی برای انجام عملیات در این مناطق حاضر هستیم. 

بهرامی نیا خاطرنشان کرد: چنانچه نیاز به انسداد محوری به دلیل کولاک و بارش سنگین برف باشد با هماهنگی پلیس راهور فراجا از قبل در این رابطه به وسیله ابزارهای ارتباطی همچون سامانه جامع ۱۴۱، رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی رسمی در فضای مجازی اطلاع‌رسانی انجام می‌شود تا هموطنانی که نیاز به سفر ضروری دارند از وضعیت جاده‌ها مطلع شوند.