شناسهٔ خبر: 155533 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مطالبه گری و نقش آفرینی شورای اسلامی شهرها، حلقه مفقوده بازآفرینی بافت‌های فرسوده

جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از اعضای شورای اسلامی شهرها خواست در مسیر بازآفرینی بافت‌های فرسوده، رشد نوسازی مسکن و ارتباط با کنشگران شهری با مطالبه گری و نظارت بر اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان وارد صحنه شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)؛ حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به حلقه مفقوده نقش اعضای شورای اسلامی شهرها در نظارت بر ساخت و سازهای شهری گفت: بومی سازی بسته‌های تشویقی، اعمال تخفیفات در صدور پروانه‌های ساختمانی بافت‌های فرسوده و موارد متعدد دیگر می‌بایست از مطالبات اعضای شورای‌شهر از شهرداران و شهرداریها باشد، به گونه‌ای که مسیر برای تحقق نوسازی چهره بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم شود.

جنتی  تاکید کرد: در اعمال بسته تشویقی شهرسازانه اعضای شورای‌شهر هر شهرستان باید با پیگیری و مطالبه گری عمل کنند و در خصوص اعطای سند رسمی در سکونتگاه‌ها نیز می‌توانند با حلقه‌های میانی و کنشگران شهری همراه شده و پل ارتباطی پیگیری مطالبات شهروندان از شهرداری‌ها باشند.

وی گفت: هنوز در بسیاری از شهرهای استان تهران بسته تشویقی شهرسازانه بومی نشده است و همکاران من در معاونت‌های مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری پی‌گیر شهرداریها برای ارائه ظرفیت‌ها و امکانات و حل مشکلات بومی سازی این بسته هستند تا روند نوسازی در بافت‌های فرسوده تسریع شود.

جنتی در ادامه افزود: در مجموع به‌لحاظ بسترسازی قوانین، شرایط برای مالکان و سازندگان فراهم است و با یک سازماندهی مناسب و توجیه مالکان و سازندگان، نوسازی شهری امری قریب الوقوع است.

دبیر ستاد استانی بازآفرینی شهری استان تهران در خصوص چگونگی کاهش هزینه‌های نوسازی و بهسازی مسکن گفت: واقعیت این است آنچه که در قانون دیده شده از جمله مقررات ملی ساختمان و دیگر قوانین مرتبط اگر رعایت شود در زلزله‌های با ریشتر بالا قدرت تاب آوری در محلات هدف وجود خواهد داشت و میزان خسارات مالی و جانی کاهش می‌باید، این یک کار فرهنگی است و اعضای شورای اسلامی شهرها باید مطالبه‌گر باشند تا مقررات ملی ساختمان رعایت شود.

وی افزود: نمایندگان مردم در مجلس، شوراهای شهر و نهادهای اجتماع‌محور محلی همه باید به‌دنبال احقاق حق مردم باشند، داشتن ساختمان پایدار و محکم حق شهروندان است این مسئله موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند، بنابراین شوراهای شهر و روستا به‌عنوان نمایندگان محلی مردم باید از سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها مطالبه‌گر بوده و نظارت دقیق و بدون اغماض بر ساخت و سازها داشته‌باشند.

جنتی در پایان تصریح‌کرد: اعضای شورای اسلامی شهرها سفیران نوسازی شهرها هستند یعنی از یک سو شهروندان را برای ورود به عرصه نوسازی و مقاوم سازی توجیه می‌کنند و از سوی دیگر مطالبه‌گر حقوق قانونی این افراد از شهرداریها هستند زیرا در قانون بسترهای بسیار خوبی برای حمایت از سازندگان و مالکان بافت‌های فرسوده وجود دارد که شورای اسلامی شهرها می‌توانند این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنند.