شناسهٔ خبر: 15558 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای حضور ایران در بیست و پنجمین کنگره جهانی راه؛

راه‌اندازی کمیته ملی راه ایران پیشنهاد شد

علي نورزاد مذاکره با سرمایه‌گذاران کره‌ای برای مشارکت در زیربناهای حمل و نقل ایران، اعلام پیشنهاد راه اندازی کمیته ملی راه ایران و آشنایی با فناوری‌های نو در زمینه راهسازی و تجربه کشورهای مختلف در این زمینه از جمله دستاوردهایی است که معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در بیست و پنجمین کنگره جهانی راه در سئول کره جنوبی از آن نام می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بیست و پنجمین کنگره جهانی راه (WRC) از یازدهم تا بیست و پنجم آبان ماه سال جاری در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد و معاون وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این کنگره شرکت کرد.

علی نورزاد در رابطه با سابقه شکل‌گیری انجمن بین المللی دائمی کنگره های جاده‌ها گفت: این انجمن از سال ۱۹۰۸ به منظور افزایش همکاری های بین المللی در این زمینه و نیز توسعه جاده ها و حمل و نقل جاده ای تاسیس شد. این اتحادیه مرکز بین المللی تحلیل تمام امور مربوط به جاده ها و تبادل نظر در خصوص آنهاست؛ اموری مانند سیاست‌های جاده‌ای، مدیریت جاده ها، امور مالی و اقتصاد جاده‌ها، ادغام جاده‌ها با دیگر راه های حمل و نقل، فناوری، امنیت و انتخاب مناسب ترین محیط برای احداث جاده ها.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: چنین محیطی بهترین راهبرد را شناسایی و ترویج می‌کند و دسترسی به داده‌های جهانی را تسهیل می‌نماید که این امر بر پایه اطلاعات موثق و بی‌طرفانه فنی تصمیم گیری های بهتری را موجب می شود. این اتحادیه از کشورهای در حال توسعه و در حال گذار نیز حمایت می کند.

نورزاد وظایف اتحادیه جاده‌های جهان را اینگونه شرح داد: مهمترین مرکز بین المللی است که درباره ی تمام مسائل مربوط به جاده ها و حمل و نقل جاده ای تحلیل و تبادل نظر نموده و بهترین راهبرد را شناسایی، توسعه و ترویج می‌کند و دسترسی به اطلاعات جهانی در این زمینه را آسان می نماید. همچنین نیازهای کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در حال گذرند، تمام و کمال در نظر می‌گیرد. همچنین در زمینه تصمیم‌گیری درباره مسائل جاده‌ای و حمل و نقل جاده‌ای، ابزارهای کارآمدی ایجاد می‌کند و آن ها را گسترش می دهد. در خصوص مسیرهای اتصال به سیستم حمل و نقل جهانی نیز مشاوره می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تامین مالی پایدار و روش هایی برای بهبود تامین مالی تعمیرات و نگهداری جاده ها را از موضوعات راهبردی مورد بحث در این کنگره عنوان کرد و گفت: روش های مورد بحث در این کنگره علاوه بر روند مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی برای جاده سازی، مالیات بر سوخت و مالیات بر کربن را نیز مطرح می‌کرد.

بر اساس این گزارش، ابزارهای موجود برای بهبود ایمنی جاده ها و برنامه ریزی موثر از دیگر موضوعات راهبردی موضوع بحث در این کنگره بود که نورزاد به آن اشاره و اظهار داشت: درباره استفاده از سیستم های ارتباط دهنده که برای تسهیل جابه جایی و دسترس‌پذیری با دیگر ابزارهای حمل و نقل مرتبط می شود، رفع ترافیک در کلان شهرها و تقویت حمل و نقل عمومی نیز در این کنگره بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی  ادامه داد: استفاده از فناوری های جدید جاده ای و مشکلاتی که ممکن است در ضمن اتخاذ و پیاده سازی فناوری های جدید بروز کند از دیگر موضوعات مورد گفتگو در این کنگره بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین جلسه با یکی از بزرگترین بنگاه های مالی و سرمایه گذاری کشور کره جنوبی در حاشیه این کنگره را بسیار مفید دانست و گفت: طرح های دارای اولویت برای سرمایه گذاری در کشور در این جلسه ارایه شد که با توجه به شرایط پسا تحریم و سابقه خوب همکاری های قبلی مورد استقبال قرار گفت.

نورزاد از اعلام آمادگی ایران برای راه اندازی دبیرخانه فعال کمیته ملی راه ایران خبر داد و در تشریح نحوه عملکرد این کمیته گفت: هم اکنون ۳۸ کشور دارای کمیته ملی فعال راه در پیارک هستند که این کمیته‌ها سبب ایجاد تمرکز ملی یا بین المللی برای فعالیت انجمن جهانی راه و هدایت اطلاعات از انجمن به مخاطبان ملی می‌شوند. هدایت اطلاعات در مورد وضعیت ملی یا منطقه ای به مخاطبان بین المللی ، شناسایی و پیشنهاد متخصصان تراز اول برای حضور و مشارکت در کمیته های تخصصی و فنی و حمایت از آنها، برگزاری همایش ها و سمینارها در موضوعات مرتبط با پیارک در کشور یا منطقه و تبادل بحث بر روی مطالب تخصصی-علمی  از دیگر وظایف کمیته ملی راه در هر کشور است/.

نظر شما