شناسهٔ خبر: 155588 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وجود ۱۴۱ هزار بنای ناپایدار در بافت فرسوده در سطح استان فارس

دکتر آیینی - شیراز معاون وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان فارس با اشاره به راهبر دولت سیزدهم در خصوص بازآفرینی بافت های فرسوده ، اظهار کرد: غریب به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۴۱ هزار واحد در فارس است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی فارس، محمد آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطر نشان کرد: احیا و بازسازی این بافت‌ها به‌تنهایی از توان دولت خارج است و نیاز به مردمی سازی و استفاده از ظرفیت انبوه سازان و سازندگان خرد و کلان دارد.

وی با بیان اینکه توجیه اقتصادی با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای مردم و انبوه سازان یکی از راهکارهای دولت برای حمایت و همچنین بازآفرینی شهری است، ادامه‌داد: بسته تشویقی در روند اداری با ۵۰ درصد تخفیف در پروانه نوسازی و تراکم ساخت، مجوزهای زیر ساخت از جمله حفظ انشعابات قبلی و اخذ انشعاب جدید خارج از نوبت، صدور پروانه خارج از نوبت و... از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته تشویقی ۱۹ بندی را از دیگر اقدامات دولت در این حوزه اعلام و افزود: به کمیسیون ماده ۵ استان‌ها اجازه داده شده که بسته تشویقی هر شهر به پیشنهاد شهردار ها انجام شود.

وی طرح کلید به کلید را یکی دیگر از موارد مهم در این طرح اعلام و عنوان کرد: مالک می‌تواند با ۴۰ درصد تخفیف ملک فرسوده خود را با زمین یا یک ملک جدید معاوضه کند.

آیینی ادامه‌داد: بیش از ۲۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده در دولت سیزدهم با همکاری دولت و مردم و شهرداری‌ها در حال ساخت است، که بیش از ۵۵ هزار واحد به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تمامی ظرفیت‌های راه و شهرسازی استان‌ها برای سرعت در کار در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهد گرفت، افزود: ۵ نوع وام برای بازسازی بافت‌های فرسوده با عنوان وام نهضت ملی مسکن، وام ویژه نوسازی (با توجه به استفاده از تسهیلات اسکان موقت) که این مبلغ در شیراز ۱۲۰ میلیون تومان و پر سایر شهرستان‌ها ۹۰ میلیون تومان به‌صورت قرض‌الحسنه، وام ویژه بافت‌های تاریخی معادل ۸۰ درصد وام ساخت برای مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی، پرداخت وام ودیعه اجازه در مقاوم سازی بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شده‌است.

در پایان این جلسه تفاهم نامه بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده به تناسب سهم هر شهر فی مابین اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با شهرداری‌های دارای بافت فرسوده به امضا رسید.