شناسهٔ خبر: 155634 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه دریامحور هرمزگان

علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه دریامحور هرمزگان خبر داد که شامل ۹۵ طرح مشخص می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر دو روزه به استان هرمزگان از روند اجرای تعدادی از پروژهای توسعه‌ای، عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی بازدید کرد.

صفایی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی، با اشاره به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری بندری و دریایی در آذرماه به مناسبت روز ملی حمل و نقل امسال، گفت: سهم استان هرمزگان از این میزان جذب سرمایه‌گذاری، ۳۲ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بخش سرمایه‌گذاری دولتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها، به منظور افزایش سهم توسعه اقتصادی در بخش دریایی و بندری، مجموع اعتبارات استان هرمزگان ۱۲ هزار میلیارد تومان است که شامل ۹۵ طرح مشخص می‌شود.

وی میزان جذب طرح‌های عمرانی در استان هرمزگان را نیز حدود ۶۰ درصد اعلام و اضافه کرد: مشاوران و پیمانکاران باید به کارها سرعت دهند که زیرساخت‌هایی دریایی و بندری در این استان در اسرع وقت محقق شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح در حوزه حمل و نقل دریایی در دست اجرا داریم که بخشی از آن‌ها در دهه مبارک فجر و سفرهای استانی رئیس جمهور قابل بهره‌برداری است.

تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه دریامحور هرمزگان

صفایی در این بازدید که اعضای هیات عامل سازمان بنادر نیز او را همراهی کردند، از فرایند اجرای پروژه احداث پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پسکرانه و احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی، جهت انبارش، صادرات و واردات مواد معدنی بندر شهید رجایی دیدن کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر همچنین در این بازدید، روند اجرای پایانه مکانیزه غلات، مرکز خدمات بندری و دریایی و ساختمان در دست تکمیل اطلاعات و ارتباطات‌ بندر رجایی (ICT) را نیز از نزدیک بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، ساخت مرکز خدمات دریایی و بندری بندر شهید رجایی با هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از خردادماه سال ۹۹ آغاز شد و با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی، آماده بهره‌برداری قرار دارد. در این مرکز انواع خدمات بانکی، بندری، مالی، کانتینری و اسنادی ارائه می‌شود.

ساخت پل اتصال به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس‌کرانه بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این بازدید، بر اجرای پرشتاب عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پل دسترسی تا یک سال آینده تاکید کرد.  

تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه دریامحور هرمزگان

بنا بر این گزارش سازمان بنادر و دریانوری، با ایجاد یک پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی و استفاده از تجهیزات مکانیزه، اتوماسیون و تکنولوژی‌های پیشرفته، علاوه بر افزایش سرعت و کاهش هزینه ها، بهبود قابل توجهی در ایمنی، بهداشت و محیط زیست حاصل خواهد شد.

همچنین هدف از ایجاد  پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، سهولت در حمل و نقل مواد فله و کاهش هزینه های حمل و نقل این مواد است.  

گفتنی است، پروژه‌های توسعه دریایی، خشکی و تجهیزات بندری بندر شهید رجایی در قالب این طرح جامع، و با هدف ارتقای نسل بندر شهید رجایی و تبدیل آن به بندر نسل سوم در دست انجام است.

در طرح جامع بندر شهید رجایی، در حوزه دریایی، احداث اسکله‌های نفتی و خدماتی جدید، توسعه کانال دسترسی و در بخش بندری نیز طرح‌هایی از جمله توسعه کریدورهای خطوط لوله نفتی، احداث سیلوی ترانزیت غلات با ظرفیت ۱۰۰هزار تن، احداث ترمینال‌های ۳ کانتینری و احداث پایانه مکانیزه کالا و توسعه فاز یک اراضی لجستیک صنعتی بندری تعریف شده است.