شناسهٔ خبر: 155637 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه ارزیابی کتب درسی فنی و حرفه‌ای تاکید شد؛

توسعه مدارس فنی حرفه‌ای حمل‌ونقل پیگیری می‌شود

جلسه معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بدنه وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید است که از طریق استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علی‌اکبر حدادی هرندی در جلسه ارزیابی کتب درسی فنی و حرفه‌ای رشته حمل‌ونقل با اشاره با مشارکت ارزنده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ایجاد و توسعه مدارس فنی حرفه‌ای حمل‌ونقل در کشور گفت: آموزش و پرورش در ۸ استان و ۱۱ هنرستان فنی حرفه‌ای در حال تربیت ۴۹۰ دانش آموز ماهر و کارآمد در رشته حمل‌ونقل است. 

وی با اشاره به لزوم توسعه این هنرستان‌ها در کریدورهای حمل‌ونقل و مراکز لجستیکی کشور گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر ارزیابی و غنی‌سازی محتوای کتب درسی این رشته، در تربیت معلمان با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مشارکت خواهد کرد تا این رشته در تهران و سایر استان‌های کشور نیز توسعه یابد.

هرندی درخصوص محدودیت‌های برگزاری دوره‌های کارگاهی برای دانش آموزان گفت: با استفاده از فناوری‌های شبیه‌سازی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌توان علاوه بر افزایش ایمنی دانش آموزان در محیط عملیاتی، توانایی آنها در مواجه با محیط واقعی را ارتقا داد.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص تسهیل اشتغال فارغ‌التحصیلان مدارس فنی و حرفه‌ای گفت: به منظور توسعه کارآفرینی و بهره‌وری اقتصادی می توان از ظرفیت طرح سرباز ماهر ستادکل نیروهای مسلح استفاده کرد و فارغ‌التحصیلان ماهر مدارس فنی حرفه ای حمل‌ونقل را به عنوان امریه در پروژه‌های راهسازی و راهداری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان  حمل‌ونقل بکار گرفت.

رییس گروه حمل‌ونقل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این نشست با تشریح فرایند تدوین کتب درسی رشته حمل‌ونقل گفت: با شناسایی بیش از ۵۰۰ هزار شاغل در بخش حمل‌ونقل کشور، ۳۰ شغل در دو رسته متصدیان و سرپرستان حمل‌ونقل احصا و براساس منحنی آموزشی، منحنی‌های یادگیری و میزان تکرار و سختی مطالب، محتوای مناسب با کمک خبرگان بخش علمی، کارفرمایی و بازارکار تهیه شده است که در حال بازنگری آنها متناسب با نیازهای بازارکار، فناوری‌های نوین و پیچیدگی‌های کار هستیم.

رقیه متحیرپسند با اشاره به چالش‌های توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای حمل‌ونقل افزود: تغییر مدیران و عدم پایبندی به تفاهم‌نامه‌های مبادله شده به همراه عدم برخورداری مدارس از تجهیزات مناسب برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و عدم همکاری لازم در این زمینه و هم چنین کمبود هنرجویان باعث شده است در سال تحصیلی جاری استان‌های خراسان شمالی، مرکزی و مازندران دانش آموز برای رشته حمل‌ونقل جذب نکنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در این نشست تخصصی روسای بخش‌های پژوهشی روسازی، ایمنی حمل‌ونقل، لجستیک و مدیریت بحران، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، و مدیران آموزش، توانمندسازی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات دیدگاه‌های خود را نسبت به محتوای کتاب‌های بررسی شده ابراز داشتند و بر همکاری و مشارکت در بازنگری کتاب‌ها و ضرورت توسعه این رشته در کشور تاکید کردند.