شناسهٔ خبر: 15564 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داد:

تاکید بر تمرکززدایی از تهران در ضوابط ساخت بناهای بلند/ الزام شهرداران کلانشهرها به رعایت ضوابط بلندمرتبه‌سازی

سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رعایت نشدن ضوابط شهرسازی توسط شهرداران کلانشهرها گفت: امیدوارم ضوابط بلندمرتبه‌سازی راه‌حلی کاربردی برای مدیریت شهرها باشد.

سیداحسن علوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با اهمیت تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی که به زودی از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی ابلاغ می‌شود گفت: تعیین ضوابط به خودی خود بسیار ارزشمند است اما با توجه به اینکه کلانشهرهایی همچون تهران زیرساخت‌های لازم برای تمرکز بیشتر را ندارند امید است در این رابطه تمهیدات لازم برای تمرکززدایی نیز اندیشیده شده باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدم هرگونه برنامه‌ریزی و اخذ تصمیمات کلان که منجر به تصمیمات مهم اجرایی می‌شوند همگی باید در راستای تمرکز زدایی از تهران باشند. همه اقتصاد کشور و سیاست را در تهران متمرکز کرده‌ایم و همین مسئله به طور طبیعی باعث می‌شود که همه افرادی که تحصیلات خود را در تهران شروع می‌کنند برای یافتن شغل و ادامه زندگی در تهران بمانند و در همین شهر نیز ساکن و ماندگار شوند.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران می‌تواند از تمرکز جمعیت در کلانشهرها از جمله تهران جلوگیری کند و مانعی برای ایجاد مشکل در برنامه‌ریزی کلان برای شهرها می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه سیاست‌ها و چشم‌انداز بلندمدت برنامه‌های ما با مشکلات عمده‌ای روبه‌روست و به تبع آن نظارت بر اجرای ضوابط نیز ضعف‌های زیادی دارد. قبل از تدوین ضوابط بهتر است الزامات و نظارت بر اجرای هرگونه ضوابط را مدنظر قرار داده و آنها را به بهترین شیوه در قوانین لحاظ کنیم.

وی با طرح این پرسش که اقدامات مسئولان ارشد برای مناطق محروم چه بوده که این افراد را تشویق به مهاجرت نکند؟ افزود: ما باید در برنامه‌ریزی نگاهی بلندمدت داشته باشیم و ضوابط و اجرای آنها را برای کل کشور تدوین کنیم و فقط در فکر شهرهای پرجمعیت نباشیم.

این عضو مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی می‌تواند اهرمی برای کاهش تخلفات برخی از مدیران‌شهری شود؟ گفت: متاسفانه کشور ما سیاست‌زده است و به همین‌خاطر نیز عموما شاهد هستیم که برخی از مدیران شهری از ضوابط دولتی تبعیت نمی‌کنند. در حالیکه انتظار می‌رود مدیران شهری تصمیمات دولتی را جدی بگیرند. شاید یکی از مواردی که به این موضوع دامن می‌زند این باشد که شهرداری و شهرداران مستقل از دولت هستند که باید به نحوی برای اصلاح آن فکر کرد.

 وی گفت: اگر ضوابط به نحوی تدوین شوند که به طور مشخص شهرداری را ملزم به رعایت آن کند و برای عدم رعایت آنها نیز برخوردهای لازم پیش‌بینی شود می‌توان انتظار کاهش تخلفات را در شهرها داشت. اما در حال‌حاضر شهرداری مستقل عمل می‌کند. کمااینکه در گذشته نیز ضوابط بلندمرتبه‌سازی داشتیم اما شاهدیم که وضعیت فعلی مطلوب نیست.

علوی در پایان افزود: اگر وزارت راه و شهرسازی ضوابطی را تدوین کند که شهرداری کلانشهرها ملزم به رعایت ضوابط در شهرها شوند گامی موثر در بهبود وضعیت فعلی شهرها خواهد بود. امیدوارم ضوابط بلندمرتبه‌سازی راه‌حلی کاربردی برای مدیریت شهرها باشد. /

نظر شما