شناسهٔ خبر: 155792 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال آبگرفتگی معابر به دنبال بارش باران از روز جمعه

باران هوای ابری رعد و برق سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش باران و برف در مناطق سردسیر استان‌های فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی که احتمال آبگرفتگی معابر را به همراه دارد، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی طی روزهای جمعه و شنبه منجر به بارش باران، در نواحی سردسیر همراه با برف، در نواحی گرمسیر رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک خواهد شد.

این سامانه روز جمعه شرق و جنوب فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی و روز شنبه سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و نیمه شرقی هرمزگان را در بر می‌گیرد.

بارش‌ها احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی را به همراه دارد.

احتمال صاعقه، تگرگ، سقوط اشیاء از ارتفاعات، آسیب به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی و شکستن درختان جوان از دیگر مخاطرات پیش‌بینی شده برای این سامانه است.

اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از اتراق در کنار مسیل‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر توسیه شده است.

لازم است ارگان‌های امدادی برای پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها آمادگی لازم را داشته باشند.

عدم دپوی محصولات باغی و زراعی در فضای باز، انتقال ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف و استفاده از بادگیر و قیم برای باغات و نهال‌ها نیز توصیه شده است.