شناسهٔ خبر: 155806 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشستی مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام شد؛

بررسی ۲۸ نیاز فناورانه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

جلسه ۲۸ نیاز فناورانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشسستی مشترک با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی و پیشنهادات فناورانه این شرکت به معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عصر امروز ۲۷ دی ماه نشست بررسی نیازهای فناورانه و ظرفیت‌های همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ساختمان دادمان برگزار شد.

در این نشست، جواد سادات فریزنی مدیر کل حوزه وزارتی  و مشاور وزیر راه و شهرسازی، شکری دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل پیشرفته و فضایی، محمد مهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سید میعاد صالحی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جواد مشایخ سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و جمعی از مدیران مجموعه های مرتبط با حوزه دانش بنیان وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.

در این نشست علاوه بر بررسی ۲۸ نیاز فناورانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادات فناورانه این شرکت به معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تحویل شد.

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست با تاکید بر اینکه امکان تولید داخل در حوزه ریلی با بررسی‌های انجام شده وجود دارد، گفت: پروژه ایران راه که در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است می‌تواند به عنوان یک پیشران حضور شرکت‌های دانش بنیان و ساختمان و همچنین فناورانه‌تر شدن حوزه‌های ریلی کشور باشد.

در این نشست راه آهن جمهوری اسلامی ایران با معرفی پروژه‌های علمی که برخی نیز در لبه حوزه ریلی سطح جهانی قرار دارد آمادگی این شرکت را برای همکاری در نفوذ فناوری‌های دانش بنیان و تخصیص بودجه لازم اعلام کرد.

جواد مشایخ سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان در حوزه‌های کنسرسیوم‌های فناور و دانش بنیان صنعتی سازی مسکن که سبب پیش برد اهداف معاونت علمی در نفوذ فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان شده است سایر حوزه‌های وزارت راه و شهرسازی را اعم از جاده‌ای، ریلی، بنادر و هوایی، فرصت  مناسبی برای حضور حضور فناوری‌های نوین برشمرد.

مشایخ ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با توجه به حوزه وسیع فعالیت‌ها می تواند، زمینه ساز ظهور فناوری در لایه‌های مختلف اجتماعی بشود به گونه‌ای که طعم شیرین فناوری‌های دانش بنیان را به مردم معرفی کند و در این حوزه برای عموم مردم نقش آفرینی کند.

وی تصریح کرد: معاونت علمی با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از ابزارهای سیاستی گوناگون می‌تواند به جهت پیشبرد پروژه‌های اولویت‌دار کشور ابزارها را متناسب با پروژه‌های مختلف در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد.

در این نشست همچنین موضوعات مهم دیگری نیز مطرح شد. به گفته سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی، هم اکنون طرح تولید بار اول در راه و شهرسازی در دست انجام است و این وزارتخانه در طرح‌های به اتمام رسیده در رتبه چهارم در میان سایر وزارتخانه قراردارد که هدفگذاری این وزارتخانه کسب رتبه نخست است.