شناسهٔ خبر: 155840 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با تائید سازمان بین المللی هیدروگرافی

ایران مسئول تهیه نقشه‌های جدید دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد

علی نازی عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اعلام کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی و (IHO)، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول هماهنگ کننده تهیه داده های مورد نیاز استانداردهای جدید سری S-۱۰۰ در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علی نازی با بیان اینکه  ایران مسئول تهیه نقشه‌های جدید دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد، توضیح داد: بر اساس نقشه راه سازمان بین المللی هیدروگرافی، استانداردهای جدید سری S-۱۰۰ تا سال ۲۰۲۶ جایگزین استانداردهای قدیمی تولید نقشه های دریانوردی می شود.  

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: نقشه های دریانوردی تولید شده بر اساس استاندارد سری S-۱۰۰ این قابلیت را خواهند داشت که در بستر الکترونیکی انواع اطلاعات مورد نیاز شامل اطلاعات هواشناسی، موج، جریان، نمای بستر و ... را به صورت همزمان در اختیار دریانوردان قرار دهد.  

گفتنی است، کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی یکی از ۱۵ کمیسیون منطقه ای سازمان بین المللی هیدروگرافی در سرتاسر جهان است که با هدف ایجاد هماهنگی بین کشورهای عضو برای تحقق اهداف و برنامه های مرتبط با داده برداریهای هیدروگرافی و تولید و انتشار چارتهای دریانوردی، از سال ۱۳۷۹ با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.  

در سال های گذشته جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه به دفعات به عنوان رئیس و نایب رئیس این کمیسیون انتخاب شده است، از ابتدای تاسیس مسئولیت دائمی هماهنگ کننده نقشه های بین المللی دریانوردی کاغذی INT Charts)) هماهنگ کننده تولید و انتشار نقشه های الکترونیکی دریانوردی ENC Charts) ) هماهنگ کننده کمیته ظرفیت سازی و دوره های آموزشی را بر عهده داشته است.