شناسهٔ خبر: 15593 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیادمسکن خبر داد:

نقاط قوت و ضعف تشکیل سازمان توسعه روستایی و عشایری در برنامه ششم توسعه/ ادغام سازمان‌ها و بنیادهای روستایی فعلی با کوچک‌سازی بدنه دولت در تناقض است

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با تحلیل نقاط قوت و ضعف تشکیل سازمان توسعه روستایی و عشایری در برنامه ششم توسعه گفت: تشکیل سازمان جدید و ادغام سازمان‌ها و بنیادهای روستایی مشکلات روستاها را برطرف نمی‌کند.

محمدرضا شاملو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره پیش‌نویس برنامه ششم توسعه که در یکی از بندهای خود مسئله ادغام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را با دیگر سازمان‌ها و نهادهای مسکن روستایی و عشایری آورده است گفت: این موضوع پیش‌نویس است و در مورد مصوب شدن آن هنوز هیچ قطعیتی وجود ندارد اما قطع یقین چنین اتفاقی به هیچ‌وجه برای جامعه روستایی خیر نیست. اگرچه گفته می‌شود که سازمان توسعه عمران روستایی ایجاد می‌شود اما مشکل جامعه روستایی ایجاد ساختار و سازمان نیست در واقع نگاه ما به روستاهاست که باید تغییر کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: نگاه ما در برنامه‌ریزی‌ها، استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان ملی نسبت به روستا باید تغییر کند وگرنه ادغام سازمان‌ها و بنیادهای موجود و تغییر عناوین مشکلات را کم نخواهد کرد. متاسفانه در برنامه‌ریزی‌های ملی هیچگاه روستا جایگاه تعیین‌کننده‌ای نداشت و نتیجه آن نیز همین گرفتاری‌هایی است که امروزه در روستاها شاهد هستیم.

معاون رئیس بنیاد مسکن با تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی موضوع ادامه داد: دستگاههای متعددی داریم که در رابطه با مسائل روستایی فعالیت می‌کنند و اگر قرار باشد سازمانی درست کنیم که دستگاه‌ها در آن متمرکز شوند باید تکلیف سایر دستگاه‌هایی که در پیش‌نویس نامشان عنوان نشده مشخص شود. همچنین در این رابطه باید مشخص کنیم سازمان جدید می‌خواهد سیاستگذار یا مجری باشد که اگر وظیفه‌اش سیاستگذاری است نیازی به این نیست تا دستگاه‌های اجرایی را در آن ادغام کنیم و اگر می‌خواهیم مجری و سیاستگذار توامان باشد تجربه‌های پیشین نشان داده که این تجربه موفق نخواهد بود.

شاملو گفت: برنامه دولت کوچک‌کردن ۱۵درصدی ساختار خود و برون‌سپاری نیروهای فعلی است اما با این ادغام عملا حجم دولت بزرگ‌تر می‌شود زیرا بنیاد مسکن به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی از دولت بودجه جاری نمی‌گیرد و این ادغام باعث می‌شود تا نیروهای بنیاد مسکن حقوق‌بگیر دولت شوند و این موضوع باعث توسعه تشکیلات دولت خواهد شد.

وی در پایان افزود: عملکرد بنیاد مسکن در تامین مسکن روستایی مناسب بوده است و ادغام می‌تواند عوارضی را ایجاد کند که یکی از آنها از دست دادن کارآیی‌های فعلی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. در لایحه پیش‌نویس برنامه ششم توسعه که توسط ستاد برنامه ششم تنظیم شده، آمده است: «دولت موظف است برای بهبود کیفیت زندگی و پایداری توسعه مناطق روستایی و جوامع عشایری و کاهش نابرابری‌ها و عدم تعادل‌های بین جوامع روستایی، عشایری و شهری، نسبت به ادغام سازمان‌های امور روستایی و عشایری در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی (معاونت توسعه روستایی عشایری و مناطق محروم معاون اول ریاست‌جمهوری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان امور عشایری، سازمان تعاون روستایی و دوایر و ادارات مرتبط در سطوح استانی و محلی) به عنوان سازمان توسعه روستایی و عشایری تا پایان سال اول برنامه ششم اقدام نماید.»/

نظر شما