شناسهٔ خبر: 155930 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وصول مطالبات راه آهن به تدریج انجام می‌شود

شرکت راه آهن مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن گفت: موضوع وصول مطالبات راه آهن در ۳ بخش پیگیری می‌شود تا فشاری به شرکت‌های حمل و نقل ریلی وارد نشود. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عابدین هادی نژاد مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن اظهار کرد: از دو ماه قبل در کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راه آهن، موضوع وصول مطالبات شرکت‌های ریلی آغاز شده و تا به امروز به نتایج خوبی رسیدیم. 

وی تاکید کرد: موضوع وصول مطالبات راه آهن در ۳ بخش پیگیری می‌شود تا فشاری به شرکت‌های حمل و نقل ریلی وارد نشود. در مرحله اول که در حال اجرا هستیم پیگیری مطالبات راه آهن از اول امسال تا کنون است که در این مرحله صورت حساب‌هایی که از ابتدای سال تا به حال برای شرکت‌های حمل و نقل باری صادر شده، پیگیری و وصول شود. در این مرحله وصول مطالبات در ۳ مدل دوره تنفس دو ماهه، یک ماهه و نقدی در نظر گرفته شده است. 

به گفته هادی نژاد، تا به امروز از ۲۵ شرکتی که در حوزه حمل و نقل بار با آن‌ها همکاری داریم ۲۰ شرکت بدهی‌های خود را تسویه و به روز کرده‌اند و ۵ شرکت مشکل تامین نقدینگی دارند که در آینده نزدیک تعیین تکلیف می‌شود. 

وی گفت: بخش دوم وصول مطالبات، برنامه ریزی برای دریافت مطالبات انباشته شده قبل از سال ۱۴۰۲ است. بخشی از مطالبات برای سال‌های گذشته و حتی تا ۱۰ سال قبل بوده است. 

مدیرکل بازرگانی داخلی راه آهن ادامه داد: بخش سوم نیز موضوع مالیات بر ارزش افزوده است. بر اساس‌بندی در قانون اساسی، شرکتهای حمل و نقل ریلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما بر اساس تفسیری که صورت گرفته، این معافیت تنها مربوط به صاحب کالا است و مشمول صاحب لکوموتیو و واگن باری نمی‌شود. برای حل این موضوع یا بایستی قانون گذار را مجاب کنیم که این موضوع شامل تمام چرخه حمل و نقل ریلی می‌شود یا اینکه این امر نیز جز بدهی‌های شرکت‌ها محسوب می‌شود که باید توسط راه آهن اخذ و به سازمان‌های مالیاتی پرداخت شود.