شناسهٔ خبر: 155938 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تا پایان امسال؛

خدمات سامانه‌های اطلاع‌رسانی ۱۴۱ بر مبنای هوش مصنوعی ارائه می‌شوند

سامانه 141 سامانه‌های اطلاع‌رسانی مرکز مدیریت راه‌ها (۱۴۱) تا پایان سال‌جاری با استفاده از هوش مصنوعی به کاربران جاده‌ای خدمات ارایه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، منصور فخاران رئیس مرکز مدیریت راه‌های این سازمان در نشست مشترک با معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، ضمن اشاره به اهمیت جایگاه این استان از نظر ترافیکی و حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: نگاه مرکز مدیریت راه‌های کشور به این استان نگاه شبکه‌ای است و برای تکمیل چرخه هوشمندسازی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد جزء این شبکه قرار گرفته و باید نیازمندی‌هایش در این زمینه رفع شود.

وی از افزوده شدن ۲ هزار سامانه جدید به سامانه‌های موجود مرکز مدیریت راه‌ها در سطح محورهای مواصلاتی کشور در راستای هوشمندسازی و ارتقای ایمنی خبر داد.

فخاران استفاده از هوش مصنوعی را در ارایه خدمات به کاربران جاده‌ای ضروری دانست و بیان کرد: مرکز مدیریت راه‌های کشور در راستای تسهیل عبور و مرور، خدماتی به کاربران جاده‌ای در قالب سایت ۱۴۱، اپلیکیشن و سیستم پاسخگویی ۱۴۱ ارائه می‌کند و قرار است تا پایان سال جاری این سامانه‌ها بر اساس هوش مصنوعی به کاربران خدمت بدهند و کاربران جاده‌ای بتوانند از آخرین وضعیت راه‌ها با دقت و صحت بیشتری برای مدیریت سفر خود استفاده کنند.

رییس مرکز مدیریت راه‌ها گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد مجهز به ۲۴۵ سامانه حمل ونقل هوشمند است که شامل سامانه‌های نظارت‌تصویری، ثبت تخلفات عبور و مرور، سامانه توزین در حال حرکت، تابلوهای پیام متغیر، ترددشمارها و سامانه‌های ردیاب ناوگان راهداری است که این سامانه‌ها در مدیریت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تأثیرگذار است‌.

وی افزود: ظرف امسال و سال آینده، ۱۵۰ سامانه به سامانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افزوده می‌شود و ظرفیت استان به بالای ۴۰۰ سامانه خواهد رسید و تا بازه زمانی پایان سال جاری نیز ۱۰۰ سامانه و در سال ۱۴۰۳ هم ۵۰ سامانه به این سامانه‌های موجود افزوده می‌شود.

وی سامانه داده‌کاوی اطلاعات پلاک‌خوان(داپ)، شناسایی بارنامه‌های صوری، پیمایش و اختصاص سوخت به ناوگان حمل و نقل بین‌شهری کالا، توزین در حال حرکت جهت شناسایی اضافه تناژ، سامانه ثبت وقایع جاده‌ای در جاده‌های کشور، سامانه داشبورد مدیریتی، سامانه ردیاب ماشین‌آلات راهداری (fms) را از جمله سامانه‌های هوشمند در مرکز مدیریت راه‌های سازمان برشمرد که سالانه حدود هفت میلیارد داده تولید می‌کنند و در اختیار مراجع تصمیم گیرنده درون و برون سازمانی قرار می‌گیرند و مبنای تصمیم‌گیری در سطح کشور می‌شوند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: سامانه‌های هوشمند و برخط در معابر برون شهری استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۰۰۰ کیلومتر مسیر کوهستانی یک ضرورت است و این مهم توسط مجموعه راهداری وحمل ونقل جاده‌ای با جدیدت در حال توسعه و پیشرفت است.

علی محمد روستا با بیان این که مرکز مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند داده‌های آخرین وضعیت جاده‌هاست، بیان کرد: بنا به ضرورت تا پایان سال آینده تمام تونل‌های استان باید مجهز به سامانه‌های پایش‌تصویری شوند.

وی خاطرنشان کرد: با نصب تجهیزات و سامانه‌های جدید رصد و پایش تصویری ضریب ایمنی جاده‌های بین‌شهری ارتقاء خواهند یافت.