شناسهٔ خبر: 155942 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

اجرای ۵ هزار کیلومتر هیدروگرافی چندپرتویی در بنادر جنوبی

هیدروگرافی چند پرتویی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای ۵ هزار کیلومتر عملیات هیدروگرافی چند پرتوی (Multi-Beam) در حوضچه و کانال دسترسی بنادر شهید رجایی، بوشهر و چابهار در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی نازی از اجرای ۵ هزار کیلومتر عملیات هیدروگرافی چند پرتوی (Multi-Beam) در حوضچه و کانال دسترسی بنادر شهید رجایی، بوشهر و چابهار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: هیدروگرافی چند پرتوی به منظور تهیه نقشه پوشش کامل بستر نواحی دریایی در مناطق با حساسیت بالا و ‌به منظور شناخت کامل این نواحی و اطمینان از ایمنی دریانوردی انجام می‌شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در این نوع هیدروگرافی از جدیدترین فناوری‌های عمق‌یابی چند پرتوی شامل تجهیزات و نرم‌افزارهای تحت استانداردهای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی(IHO) از جمله سامانه¬های تعیین موقعیت ماهواره‌ای DGNSS)) با سرویس خدمات موقعیت دقیق(L-Band) و سامانه موقعیت‌یاب (RTK)Real-Time Kinematic  استفاده شده است.

علی‌نازی با بیان اینکه عمق یابی چند پرتویی ‌قادر به نقشه برداری از بستر دریا با پوشش صددرصد و با دقت و سرعت بالا است، گفت: تهیه نقشه‌های ناوبری با استفاده از این فناوری برای بنادر و آبراهه‌های دریانوردی منجر به دقت بیشتر نقشه و ارتقای ایمنی دریانوردی در آبراه ها و بنادر کشور می‌شود.  

علی‌نازی اشاره کرد: عملیات هیدروگرافی چند پرتویی در بنادر شهید رجایی، بوشهر و چابهار طی شش ماه گذشته انجام شده و انجام عملیات مشابه در بندر امام خمینی(ره) و بنادر شمالی در دست بررسی است.