شناسهٔ خبر: 155998 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز از روز دوشنبه

سرما کاهش دما سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه که مخاطراتی مثل کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز را به دنبال دارد، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه موجب بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق می‌شود.

این سامانه روز دوشنبه کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان و مازندران و روز سه‌شنبه کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران و چهارمحال و بختیاری را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه استان‌های کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، قم، تهران، البرز، اردبیل، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال استان‌های فارس، سمنان، خراسان رضوی، جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، لرستان و نوار شرقی خوزستان درگیر این سامانه می‌شوند.

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، این شرایط جوی مخاطراتی از جمله احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق را به همراه دارد.

آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر توصیه شده و لازم است مردم نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی توجه کنند.

محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی از دیگر توصیه‌هالی سازمان هواشناسی است.