شناسهٔ خبر: 155999 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی به کشاورزان هشدار داد؛

آسیب به محصولات کشاورزی در پی بارش برف و باران از اواسط هفته

یخ زدگی سازمان هواشناسی کشور نسبت به خسارت محصولات کشاورزی به دنبال بارش برف و باران و کاهش نسبی دما از اواسط هفته هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی از دوشنبه تا روز چهارشنبه موجب بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق خواهد شد.

روز دوشنبه استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان و مازندران و روز سه‌شنبه کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، قم، قزوین، البرز، تهران و چهارمحال و بختیاری این شرایط جوی را خواهد داشت.

روز چهارشنبه بارش‌ها در کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، قم، تهران، البرز، گیلان، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال استان‌های فارس، سمنان، خراسان رضوی و جنوب استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ادامه خواهد یافت.

این شرایط جوی موجب خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود به همین دلیل زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها در برابر باد شدید و عدم انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف توصیه شده است.

ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گرمایش گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر  رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تأسیسات وعایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان‌های ساحلی قبل از شروع بارش نیز ضرورت دارد.