شناسهٔ خبر: 156087 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان خبر داد:

کشت گیاهان شور پسند در دایک های خلیج گرگان

نورالله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان از کشت گیاهان شور پسند مانند «سالیکورنیا» در محل دایک ها به منظور کاهش ریزگردها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله عباسی با اشاره به بازگشایی کانال ارتباطی آشوراده در خلیج گرگان و تسهیل تبادل آب بین دریا و این خلیج به طول ۱۱ کیلومتر، از احداث چهار دایک به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار، ورود بیش از ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب به خلیج گرگان خبر داد.

عباسی تاکید کرد: جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و کانون ریزگرد خلیج گرگان، حفظ حیات بیش از ۱۵ گونه ماهیان شناسایی شده و حفظ پناهگاه بیش از ۱۵۰ هزار از گونه های متفاوت پرنده مهاجر از جمله دستاوردهای پروژه علاج بخشی خلیج گرگان قلمداد می شود.

وی گفت: برای نخستین بار در کشور پروژه احداث پنج هزار و ۴۰۰ متر طول دیواره چوبی برای حفاظت از کانال در برابر رسوبات احتمالی انجام شد.

عباسی؛ احیای حوضچه بندر ترکمن، نصب و راه اندازی اسکله شناور برای رونق گردشگری پس از دو دهه، ایجاد امکان تردد شناورهای سبک بین خلیج و دریا، افزایش کیفیت و کاهش شوری آب و حفظ اکوزیست از دیگر دستاورد های این پروژه عنوان کرد.

وی ادامه داد: این عملیات باعث احیای اسکله چوبی بندر ترکمن و جزیره آشوراده و رونق گردشگری و شیلات در منطقه شد.

عباسی یادآور شد: در راستای اجرای عملیات لایروبی کانال آشور از ظرفیت بومی استان در حوزه های مختلف، ماشین آلات، خدمات و نیروی انسانی بومی در این منطقه به کارگیری شد

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه لایروبی خلیج گرگان در ۱۱ فاز اجرا شد، گفت: در جریان این اتفاق خوشایند سه هزار هکتار به مساحت خلیج گرگان اضافه وسبب پیشروی ۴۰۰ متری آب به سمت اسکله شد.

وی با اشاره به اینکه قایق های منطقه در حال بازگشت به اسکله هستند، بیان کرد: در حال حاضر تردد نظامی، تفریحی و صیادی به راحتی در حال انجام است.

عباسی همچنین از کشت گیاهان شور پسند مانند «سالیکورنیا» در محل دایک ها به منظور کاهش ریزگرد ها خبر داد و گفت: اکنون تعادل آب بین دریای خزر و خلیج برقرار شده و ارتفاع آب ۴۰ سانتی متر است.