شناسهٔ خبر: 15609 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازی گلستان:

ذخيره شن و نمك راهداری زمستانه گلستان در حال انجام است

علي بخش رستمي مدیركل راه و شهرسازی گلستان گفت: ذخیره‌سازی ۱۰ هزار و ۸۱۵ تن شن و نمک مورد نياز برای عملیات راهداری زمستانی و مقابله با برف و یخ در محورهای استان، در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، علي بخش رستمي در گفت و گويي خبري گفت: برای تامين اين ميزان از شن و نمك مورد نياز ۲ ميليارد و ۴۳۶ ميليون ریال منابع مالي در نظر گرفته شده است.

به گفته وي، اولویت ذخیره‌سازی شن و نمک در راهدارخانه‌ها و انبارهاي موجود مناطق برف‌گیر استان از جمله درازنو، توسكستان، خوش ييلاق و جنگل گلستان است تا در زمان انسداد راه‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان با ابراز نگراني از کمبود منابع مالي برای خرید شن و نمک در راهداري زمستانه، افزود: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های گسترده برف و باران در زمستان، خریداری و تأمین نمک و شن به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی سطح جاده‌ها یکی از اقدامات مهمی است که اداره كل راه و شهرسازی در دست اقدام دارد اما متأسفانه کمبود اعتبارات نگرانی‌هایی را در این زمینه به وجود آورده است.

وي با اشاره به اينكه در کشورهای دیگر، استفاده از نمک در زمستان به حداقل رسیده است، گفت: به ‌منظور استفاده کمتر از نمک و افزايش طول عمر آسفالت راه‌ها، لازم است رانندگان از لاستیک‌های ضد یخ و زنجیر چرخ استفاده کنند.

رستمي افزود: سال گذشته براي صرفه‌جویی بیشتر در مصرف نمك با در نظر گرفتن شرايط، فقط دور پیچ‌ها و گردنه‌هاي استان نمک‌پاشی شد و در مابقی محورها فقط برف‌روبی صورت مي گرفت.

وي، ميزان ماسه و نمك استفاده شده در راه‌هاي استان را در سال گذشته سه هزار و ۳۷۰ تن اعلام كرد و گفت: امسال نيز در تلاشيم كه كمترين ميزان نمك را در سطح راه‌ها استفاده كنيم تا از اضمحلال رويه آسفالت‌ها جلوگيري شود.

مديركل راه و شهرسازي گلستان افزود: با توجه به برودت هوا و ريزش نزولات جوي، برخی تیم‌های راهداری از اول آبان ماه سال جاری به منظور خدمت‌رسانی به مردم و رانندگان عبوری در محورهای کوهستانی و برف‌گیر استان مستقر شده‌اند و استقرار رسمی ۴۰ تیم راهداری زمستانی استان از ديروز ۲۳ آذرماه انجام شده است.

در طول پنج هزار كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي استان گلستان، تعداد ۵۴ گردنه برف‌گير به طول ۶۰۳ كيلومتر و يكهزار و ۹۰۰ كيلومتر محور برف‌گير وجود دارد.

نظر شما