شناسهٔ خبر: 15614 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل پیشگیری از جرائم قوه قضائیه خبر داد:

تهیه سند جامع پیشگیری از زمین‌خواری و تعیین ۲۲ نهاد حکومتی مجری این سند/ زمین‌خواری عمدتا در محدوده روستاها صورت می‌گیرد

ساوری قوه قضاییه مدیرکل پیشگیری وضعی قوه قضائیه از اجرای همزمان طرح کاداستر در روستاها و شهرها خبر داد.

علیرضا ساوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه پیشگیری از تصرف عدوانی اراضی ملی، منابع طبیعی و یا جلوگیری از تخریب آنها یکی از مهم‌ترین اقدامات قوه قضائیه در حوزه پیشگیری از جرائم است، اظهار کرد: در این رابطه با هماهنگی سایر دستگاه‌ها سند جامعی تحت عنوان «سند جامع پیشگیری از زمین‌خواری» تدوین شده است. بر اساس این سند برای ۲۲ سازمان، ارگان و نهاد که طبق قانون وظایفی در حوزه نگهداری اراضی ملی دارند، تکالیف جدیدی نیز در حوزه پیشگیری از ربایش اراضی ملی تعیین شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: در این سند اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت طراحی شده است و برای اجرای هر یک از این اقدامات نیز نهادهای مجری اصلی و نهادهای همکار به همراه وظایف محوله هر دو نهاد ترسیم شده است. نکته اصلی در بحث الزام دستگاه‌ها به حفظ و صیانت از اراضی تحت مسئولیت آنهاست.

وی دیگر اقدام قوه قضائیه در بخش پیشگیری از جرائم زمین‌خواری را اجرای طرح جامع کاداستر عنوان و بیان کرد: این طرح در شهرها و روستاها اجرا می‌شود که می‌تواند از زمین‌خواری جلوگیری کند.

این مقام دستگاه قضا با بیان اینکه کاداستر تا به حال در مناطق شهری اجرا می‌شده است، گفت: این در حالی است که جرائم مرتبط با زمین‌خواری عمدتا در خارج از شهرها و در محدوده روستاها صورت می‌گیرد که اجرای طرح جامع کاداستر در این مناطق در دستور کار است.

ساوری با بیان اینکه دستگاه قضا بر مبارزه و پیشگیری از زمین‌خواری بیشتر در استان‌های مازندران، تهران، فارس، گلستان و البرز تمرکز دارد، تاکید کرد: توانستیم با رصد ممتد مجرمان، تعداد قابل توجهی از زمین‌هایی که زمین‌خواران در حال تخریب آنها با هدف تصرف بوده یا تخریب شده و اقدامات اولیه نقل و انتقال آنها هم انجام شده بود را به بیت‌المال برگرداندیم./

برچسب‌ها:

نظر شما