شناسهٔ خبر: 156152 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش دست‌اندرکاران بررسی سوانح دریایی کشور

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی همایش دست‌اندرکاران بررسی سوانح دریایی کشور با حضور مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر مرزبان در همایش دست‌اندرکاران بررسی سوانح دریایی کشور، تاکید کرد: در یک تحلیل ایمنی محور از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO)، ما هیچ‌گاه به نقطه صفر در بروز سانحه دریایی نخواهیم رسید.

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بروز سانحه دریایی اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین راهکار برای کاهش سوانح دریایی، ریشه‌یابی و تجزیه و تحلیل هر سانحه و شناسایی عوامل دخیل در ایجاد یک سانحه است.

اصلی‌ترین راهبرد برای کاهش سوانح دریایی، شناسایی دلایل حوادث پیشین است

مرزبان با بیان اینکه ماحصل یافته‌های ناشی از بررسی دلایل بروز سوانح در کمیته‌های تخصصی، در قالب درس های آموختنی در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار داده خواهد شد، افزود: از درس‌های آموختنی برآمده از بازرسی و بررسی کارشناسان، در فرایند بهبود تشکیلات و ساختارها و در جهت اصلاح دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های، حتی تصویب قوانین جدید در مجلس شورای اسلامی استفاده می‌شود.

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی خاطر نشان کرد: بررسی‌های صورت گرفته و یافته‌های جدید آموختنی از شناسایی دلایل بروز سوانح دریایی، طی سال‌های گذشته به افزایش ایمنی تردد شناورها و کاهش سوانح در بنادر منجر شده است.

مرزبان با بیان اینکه در هر سانحه دریایی، با طیف‌های مختلفی از مسائل پیرامونی مواجه هستیم، هماهنگی بین ذی‌نفعان هر حادثه از دولت صاحب پرچم تا دولت مالک کشتی و دولت صاحب بندر و ساحل، را یکی از چالش‌های جدی در این حوزه برشمرد.

به گفته مرزبان، عمده سوانح دریایی کشور از کشتی‌های غیر فلزی زیر ۵۰۰ تن و در بنادر صیادی صورت می‌گیرد.

در ادامه این همایش مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: برای پیشگیری و کاهش سوانح دریایی و جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی در دریا، لاجرم از شناسایی دقیق و همه جانبه دلایل بروز سانحه ‌های پیشین در بنادر و آب‌های تحت حاکمیت کشور هستیم.

 نادر پسنده در همایش دست‌اندرکاران بررسی سوانح دریایی کشور، اظهار کرد: در یک رویکرد علمی و مدیریتی، سازمان بنادرودریانوردی به دنبال شناسایی عوامل و دلایل بروز یک سانحه دریایی و همچنین حذف دلایل وقوع آن سانحه دریایی، در یک اقدام پیشگیرانه است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان اهمیت تحلیل و ارزیابی دلایل وقوع حوادث دریایی در پیشگیری از ایجاد سوانح مشابه در آینده، اظهار کرد: صرف شناسایی عوامل بروز سوانح دریایی، به کاهش حوادث نخواهد انجامید، اجرای آموخته ها و یافته‌های پیشین و اِعمال دیدگاه‌های مدیریتی و نظارتی در این مبحث، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

پسنده با اشاره به کارکرد همایش بررسی سوانح دریایی و گزارش کمیته‌های مربوطه در بنادر، در طراحی قوانین و تصویب قوانین جدید در سطوح مختلف از هیات عامل این سازمان تا مجلس شورای اسلامی، گفت: با تصویب این قوانین و دستورالعمل‌ها، اجرای آن توسط همه ارگان‌های دریایی و فعالان در دریا، الزامی است.

به گفته پسنده، عمده سوانح دریایی توسط لنج‌های تجاری صورت می‌گیرد که استاندارد ‌های کافی دریانوردی را ندارند.

وی یکی از چالش‌های جدی کشور در حوزه بررسی سوانح دریایی را کمبود نیروهای متخصص در بنادر تجاری برشمرد و افزود: بررسی سوانح دریایی یک روند مستقل و هزینه بر است که تابع هیچ دستوری نیست.